AUTOT Vuonna 1961 esitelty Jaguar E-Type kuuluu maailman ikonisimpien automallien joukkoon. Kissamerkin Le Mans -kilpureista vaikutteita saanut urheiluauto oli syntyessään hyvin moderni, ja se on kohonnut lähes Beatlesin kaltaiseksi 1960-luvun symboliksi. E-Typen linjatkin ovat sen verran kohdallaan, että itse Enzo Ferrari kehui aikanaan kilpailijamerkin tuotetta maailman kauneimmaksi autoksi.
Voisi siis kuvitella, että tällaista ikonia ei lähdettäisi ihan heti modernisoimaan. Jaguar Land Roverin oma Classic-osasto on kuitenkin tarttunut toimeen ja päättänyt tehdä E-Typestä sähköauton. Jaguar E-Type Zeroksi nimetyn luomuksen pohjana on käytetty vuoden 1968 Series 1.5 -mallia, joka on entisöity ja modernisoitu merkin syntysijoilla Ison-Britannian Coventryssä.

Ulkoisesti auto on lähes ennallaan moderneja lediajovaloja ja puuttuvia pakoputkenpäitä lukuun ottamatta. Sisätiloja on peukaloitu hieman enemmän, ja niinpä kojelaudan keskelle on upotettu iso kosketusnäyttö. Mittaritkin ovat modernia mallia, ja keskikonsolissa komeilee nyky-Jaguareista tuttu automaatin valintakiekko. Lisäksi kojelauta ja osa keskikonsolia näyttäisivät olevan hiilikuitua.
Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet kuitenkin pellin alla. Massiivisesta painostaan tunnettu 3,8-litrainen valurautakuutonen on korvattu sähkömoottorin akkupaketilla, ja itse moottori sekä sen yksipykäläinen alennusvaihteisto sijaitsevat vanhan nelipykäläisen vaihdelaatikon paikalla. Kytkintä ei luonnollisesti enää tarvita, ja E-Typen paino on pudonnut sähkökonversion myötä 46 kilolla.
Niinpä auto on hieman alkuperäistä nopeampi. Nollasta sataan singahdetaan 295-heppaisen sähkömoottorin turvin 5,5 sekunnissa, ja huippunopeutta pitäisi kuulemma riittää samat 240 km/h kuin alkuperäisessä E-Typessä. 40 kilowattitunnin akkupaketin täyteen lataaminen vie 6-7 tuntia, ja realistiseksi toimintamatkaksi kerrotaan noin 270 kilometriä.

Sähköinen E-Type saattaa vaikuttaa lähes pyhäinhäväistykseltä puritaanien silmiin, mutta tätäkin puolta on ajateltu. Klassikon pystyy nimittäin palauttamaan haluttaessa takaisin alkuperäiseksi, eli siihen ei ole tehty mitään peruuttamattomia muutoksia. Tällä hetkellä autossa on vielä monia käsintehtyjä osia, mutta jatkossa kissamerkin tarkoituksena on hyödyntää I-Pacen ja muiden tulevien sähkömallien komponentteja myös klassikon sähköistämisessä.
Suunnitteilla on siis piensarja, jos sähkökäyttöiselle E-Typelle vain löytyy tarpeeksi asiakkaita. Suurkaupunkien nollapäästösuunnitelmat voivat luoda kysyntää myös sähkötoimisille klassikoille, ja lisäksi maailmaan on syntynyt ostajien uusi sukupolvi. He eivät kuulemma halua enää öljyläikkiä museoautojensa alle, joten puhtaalla E-Typellä vastataan tähän huutoon.
Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään halpa hupi, koska sähkökäyttöisen klassikko-Jaggen hinnaksi arvioidaan yli 300 000 puntaa.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa