Lamborghini Aventador S Roadster poistaa hilseen – 740 hevosvoiman tehoilla

Lamborghini Aventador S Roadster kuuluu varmasti Frankfurtin kuvatuimpiin ja kuolatuimpiin uutuuksiin.

Lamborghini Aventador S Roadster kuuluu varmasti Frankfurtin kuvatuimpiin ja kuolatuimpiin uutuuksiin. (Kuva Lamborghini)

Faceliftatun superauton avoversio nähdään Frankfurtin autonäyttelyssä.

AUTOT Kuutisen vuotta sitten esitelty Lamborghini Aventador on ollut melkoinen menestys omassa sarjassaan. Lambon suosio osoittaa, että perinteisen koulukunnan mukaisille V12-superautoillekin on edelleen kysyntää kohti autonomista ajamista ja sähköautoja kiirehtivässä maailmassa.

Aventadorin umpikattoinen coupé-versio sai varsin hillityn faceliftin viime vuonna, mutta Roadster-avomallin kasvojenkohotusta ei ole vielä nähty. Sen vuoro koitti nyt, kun Lamborghini julkaisi auton viralliset kuvat ja tiedot juuri ennen Frankfurtin autonäyttelyä. Aventador S Roadster kuuluu varmasti Frankfurtin kuvatuimpiin ja kuolatuimpiin uutuuksiin, vaikka itse autossa ei ole mitään yllättävää.

Autoon on tuotu nelipyöräohjaus, uusi jousitusgeometria, ajovakaudenhallintajärjestelmän päivitetty softa sekä tuoreita ajomoodeja.
Autoon on tuotu nelipyöräohjaus, uusi jousitusgeometria, ajovakaudenhallintajärjestelmän päivitetty softa sekä tuoreita ajomoodeja. (Kuva Lamborghini)

Se on nimittäin tehty täsmälleen samalla kaavalla kuin coupén facelift-versio, eli 6,5-litraisen vapari-V12:n teholukema on nostettu 740 hevosvoimaan, ja maksimivääntöä riittää 690 newtonin verran. Lisäksi autoon on tuotu nelipyöräohjaus, uusi jousitusgeometria, ajovakaudenhallintajärjestelmän päivitetty softa sekä tuoreita ajomoodeja, joiden joukossa on myös yksilöllisesti ohjelmoitava EGO-asetus.

Tärkein ero umpimalliin nähden löytyy luonnollisesti Roadsterin katosta. Tuuli alkaa tuivertaa ohjaamoon irrottamalla kuskin ja etumatkustajan päällä olevat kattopalat. Homma hoidetaan perinteiseen tyyliin käsin, mutta suoritus ei vaadi kovin paljon voimaa. Kattopalat painavat nimittäin alle kuusi kiloa, ja ne saa säilöttyä nokkapellin alta löytyvään varsin kompaktin kokoiseen tavaratilaan. Kattopalikat on muotoiltu niin, että kuskille ja matkustajalle pitäisi jäädä riittävästi pääntilaa auton mataluudesta huolimatta.

Digipuolella tarjolla on ohjelmoitava virtuaalinen mittaristo ja Applen älypuhelimen auton tietoviihdejärjestelmään liittävä CarPlay.
Digipuolella tarjolla on ohjelmoitava virtuaalinen mittaristo ja Applen älypuhelimen auton tietoviihdejärjestelmään liittävä CarPlay. (Kuva Lamborghini)

Aventadorissa on paljon hiilikuituosia, ja myös kattopalat on tehty tästä superkevyestä materiaalista. Hiilikuidun kuvio on jätetty näkyviin, mutta pintaan saa joko matan tai kiiltävän lakan Lamborghinin Ad Personam -yksilöintiohjelman puitteissa. V12:n laulu kantautuu kabiiniin luonnollisesti parhaiten ilman kattopaloja, ja lähes musikaalista kokemusta voi tehostaa vielä laskemalla penkkien takana oleva välilasi alas napin painalluksella.

Katon poistamisen vaatimat lisäjäykisteet tuovat Aventadoriin 50 kilon lisäpainon, mutta suorituskyky on edelleen brutaalia tasoa. Nollasta sataan tykitetään tasan kolmessa sekunnissa, ja huippunopeus on komeat 350 km/h. Vauhti hidastuu vakiovarusteisiin kuuluviin hiilikuitukeraamisten jarrujen voimin, ja renkaina käytetään 20- sekä 21-tuumaisia Pirelli P Zeroja. Digipuolella tarjolla on puolestaan ohjelmoitava virtuaalinen mittaristo ja Applen älypuhelimen auton tietoviihdejärjestelmään liittävä CarPlay.

Kattopalat painavat alle kuusi kiloa, ja ne saa säilöttyä nokkapellin alta löytyvään varsin kompaktin kokoiseen tavaratilaan.
Kattopalat painavat alle kuusi kiloa, ja ne saa säilöttyä nokkapellin alta löytyvään varsin kompaktin kokoiseen tavaratilaan. (Kuva Lamborghini)

Frankfurtin näyttelyauto on maalattu Ad Personam -yksilöintiohjelmaan kuuluvalla Blue Aegir -sinisellä. Se on kuulemma saanut inspiraationsa rauhallisesta turkoosista valtamerestä, jonka taustalla piilee kuitenkin valtava voima Lamborghinin tavoin. Tarjolla on tietysti lukuisia muitakin sävyjä, ja sisätilat voi vuorata joko perinteisellä nahalla tai alcantaralla. Avokattoinen V12-Lambo ei ole mitään halpaa hupia, koska Euroopan markkinoiden verottomat hinnat alkavat reilusta 313 000 eurosta.

Kommentoi Facebookissa