Länsimetron avaaminen toi piikin matkustajamääriin – kuljettajilta puuttuu kuitenkin vessa ja ilmastointi

Länsimetrossa on riittänyt väkeä, mutta kuljettajien olosuhteissa on toivomisen varaa.

Länsimetrossa on riittänyt väkeä, mutta kuljettajien olosuhteissa on toivomisen varaa. (Kuva HSL)

Avajaispäivänä metron asiakasmäärä tuplaantui, kyytiin noustiin 337 000 kertaa.

LÄNSIMETRO Metron Matinkylän-osuuden avajaispäivänä lauantaina 18.11. mitattiin aiempaan verrattuna yli kaksinkertaiset nousijaluvut, kertovat HSL:n tuoreet matkustajamäärätilastot. Lauantaina metroon noustiin koko metron osuudella yhteensä noin 337 000 kertaa. Määrät ovat pysyneet suurina myös avajaispäivän jälkeisinä päivinä.

Sunnuntaina 19.11. nousijoita laskettiin 205 000 ja ensimmäisinä arkipäivinä noin 300 000. Uusista asemista suurimmat nousijamäärät on mitattu metrolinjojen pääteasemilla Matinkylässä ja Tapiolassa.

Uuden osuuden avaamista edeltävinä viikkoina 1.–17.11. metron keskimääräinen nousijamäärä oli arkisin 245 000, lauantaisin 150 000 ja sunnuntaisin 119 000.

– Matkustajamäärissä näkyy selvästi se, että metron uusi osuus on kiinnostanut matkustajia paljon, sanoo HSL:n Liikennetutkimukset-ryhmän päällikkö Marko Vihervuori.

– Etenkin lauantain matkustajamäärä on todennäköisesti ollut metroliikenteen historian suurin lauantain matkustajamäärä.

HSL odottaa metron matkustajamääriin kasvua 3.1.2018, kun Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä ja Länsiväylää pitkin suoraan Kamppiin ajavat bussilinjat lakkaavat kulkemasta metron liikennöintiaikoina.

Länsimetro on tullut maksamaan noin 1,2 miljardia euroa, mutta jotain jäi kuitenkin rakentamatta.

– Kun koeliikenne länteen tänä syksynä käynnistyi, kävi ikävällä tavalla ilmi, että länsimetro suunniteltiin automaattiohjattavaksi. Niinkin pieni, mutta ihmiselle aika olennainen asia kuin vessa, pääsi unohtumaan, toteavat HKL:n raitiovaunun- ja metrojunankuljettajia edustava pääluottamusmies Pekka Hirvonen ja kunnossapidossa työskentelevä Kari Uusikumpu JHL:n Motiivi-ammattilehdelle.

Kuljettajien työ on kellotettu niin tarkkaan, että 2,5 minuutin vuorovälillä ei ole varaa juosta muualla sijaitseviin vessoihin. Toinen kritiikkiä aiheuttanut asia on se, että ohjaamossa ei ole ilmastointia. Kesällä ohjaamoiden pelätään olevan kuumia, talvella kylmiä.

Kommentoi Facebookissa