Lappi investoi kasvavaan matkailuun satoja miljoonia euroja – esimerkkinä onnistumisista ovat tuhat iglua

Lapin luonto luo outoa taikaa, esimerkiksi revontulet houkuttelevat kaukomatkailijoita.

Lapin luonto luo outoa taikaa, esimerkiksi revontulet houkuttelevat kaukomatkailijoita. (Kuva Fotolia)

Koko Suomen matkailuviennin arvo on noin neljä miljardia euroa, josta Lapin osuus on neljännes.

TALOUS Lapin matkailubuumi näkyy investoinneissa, jotka kasvoivat 20 prosenttia vuonna 2017. Kasvutahti jatkuu myös kuluvana vuonna vähintään samalla tasolla, arvioi Finnveran Pohjois-Suomen aluejohtaja Juuso Heinilä. Kasvu näkyy myös Finnveran rahoituksen kysynnässä. Heinilän mukaan Finnveran myöntämä matkailupalvelujen rahoitus tulee kasvamaan tänä vuonna.

Matkailuinvestoinnit olivat Lapin liiton laskelmien mukaan viime vuonna noin 200 miljoonaa euroa. Lapin kauppakamari on puolestaan laskenut investointipotentiaaliksi kymmenkertaisen euromäärän. Matkailualan yritykset kasvattavat vauhdilla majoituskapasiteettia. Nykyisellään yöpymispaikkoja on pohjoisessa yli 100 000 mökkimajoitukset mukaan lukien.

– Kysyntää on paljon, joten lisäinvestoinnit ovat tarpeen. Matkailun kasvun kannalta investoinnit ovat tärkeitä myös laadun ja kilpailukykyisen hintatason ylläpitämiseksi. Hyvänä esimerkkinä onnistuneista investoinneista ovat noin tuhat iglua, jotka on rakennettu viime vuosina Lappiin, aluejohtaja Juuso Heinilä sanoo.

Yritysten investointiedellytyksiin ja Finnveran rooliin rahoittajana vaikuttavat useat yhtäaikaiset tekijät. Viime vuonna rahoitusjärjestelyissä näkyi muun muassa Euroopan investointipankin ESIR-takaus, jota voitiin hyödyntää riskinjaossa ja joka osittain myös korvasi Finnveran takauksia.

– Pankit ovat talouskasvun kirkastumisen ansiosta valmiita ottamaan enemmän riskiä. Toisaalta yritykset ovat paremmassa kunnossa ja pystyvät hoitamaan suuremman osan investointien rahoituksesta kassavirran avulla. Finnveran roolina on täydentää rahoitusmarkkinoita lainoin ja takauksin. Meille sopii erinomaisesti se, että pankit ottavat rahoituksesta aiempaa suurempaa roolia, Heinilä kertoo.

Koko Suomen matkailuviennin arvo on noin neljä miljardia euroa, josta Lapin osuus on noin neljännes. Suomessa on noin 29 000 matkailualan yritystä. Näistä Lapissa on noin 1 500 yritystä. Iso osa matkailutulosta syntyy siitä, kun turisti ostaa paikallisia palveluja ja tuotteita.

– Jalostusarvo on valtavan korkea. Tuntuukin ihmeelliseltä, että osa pitää matkailua edelleen puuhasteluna, Heinilä sanoo.

Ulkomaisten yöpyjien määrä kasvoi Lapissa viime vuonna lähes viidenneksellä 1,2 miljoonaan yöpymiseen. Parhaillaan käynnissä oleva sesonki näyttää yhtä hyvältä. Heinilän mukaan aasialaisten matkustusinto kasvaa, ja toimialaa jaetaan nyt uudelleen. Siitä huolimatta ulkomaisten turistien kolmen kärki tulee Englannista, Saksasta ja Ranskasta.

– Lapin matkailu on keskeinen osa Suomi-brändiä. Puhtaus, turvallisuus, revontulet ja eksotiikka ovat vetonauloina. Suomen Lapissa on myös kehittyneempi infrastruktuuri kuin esimerkiksi Ruotsissa. On mahdollista, että lappilaiset yritykset hyödyntävät jatkossa asiakasverkostojaan ja kansainvälisiä kontaktejaan laajentuen eri puolelle Suomea. Se tukisi matkailun kehittymistä koko maassa.

Kommentoi Facebookissa