ONNETTOMUUS Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt teknistä tutkintaa ja testauksia liikesuihkukoneelle, jonka ovi iskeytyi ulos kovalla paineella 4. tammikuuta Kittilän lentoasemalla. Onnettomuudessa kuoli ovea avaamassa ollut lentokapteeni.
Lentokone oli Gulfstream G150 -mallinen liikesuihkukone, johon mahtuu seitsemän matkustajaa. Kone oli tullut Suomeen Venäjältä 2.1.2018 ja sen oli tarkoitus palata tapahtumapäivän iltana. Paluulennolle ei ollut tulossa matkustajia, vaan sen oli tarkoitus lentää tyhjänä takaisin.
Miehistö oli rauhassa valmistellut konetta lähtöön, kun onnettomuus tapahtui. Koneen saksalainen kapteeni oli avannut ulko-oven, jolloin ovi oli syöksynyt voimalla lentäjää päin. Koneen moottorit eivät olleet tuolloin käynnissä. Päivän Lehti kirjoitti asiasta tässä.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnassa selvisi, että koneen sisälle oli muodostunut ylipaine, minkä johdosta ovi iskeytyi auki suurella voimalla. Tutkinnassa on testattu ja selvitetty muun muassa matkustamon paineistuksen toimintaa, sen käyttötapoja ja -ohjeistusta.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta jatkuu muun muassa ohjaamon äänitallentimen ja lentoarvotallentimen tietojen sekä koneen käyttöä ohjeistavien manuaalien analysoinnilla. Lisäksi tehdään täydentäviä kuulemisia. Tutkinta valmistuu 6–12 kuukauden aikana.
Turvallisuustutkinnan tarkoituksena on turvallisuuden parantaminen ja vastaavien onnettomuuksien ehkäiseminen.

Kommentoi Facebookissa