ELOKUVAT Harvemmin yhteen filmiin saa sekoitettua aineksia draamasta, toiminnasta, trilleristä, rikoksesta sekä sodasta. Näin käy kuitenkin Brad Pittin ja Marion Cotillardin tähdittämässä uutuudessa Liittoutuneet.
Tarina sijoittuu toisen maailmansodan tiimellykseen. Pittin esittämä tiedustelu-upseeri Max Vatan ja Cotillardin näyttelemä ranskalainen vastarintataistelija Marianne Beauséjour tapaavat vaarallisen tehtävän yhteydessä Marokon Casablancassa.
Toisilleen entuudestaan tuntemattoman kaksikon tehtävänä on esittää ranskalaista pariskuntaa ja siinä sivussa nirhata Saksan suurlähettiläs hengiltä. Peitetarina käy kuitenkin toteen: Max ja Marianne rakastuvat aidosti toisiinsa, perustaen operaation jälkeen perheen Lontooseen.
Kysymys kuuluu: voiko koulutettuun valehtelijaan luottaa edes silloin, kun on naimisissa tämän kanssa?
Kaunista kerrontaa ja viittauksia muihin elokuviin
Elokuvan ohjauksesta vastaa mm. Paluu tulevaisuuteen -trilogian ja Forrest Gumpin takaa löytyvä Robert Zemeckis. Kun tähän yhtälöön tuodaan vielä hänen luottokuvaajansa Don Burgess, saadaan visuaalisesta lopputuloksesta klassisen tyylikästä seurattavaa.
Liittoutuneista jää mieleen monia voimakkaita yksittäisiä kohtauksia. Karuista olosuhteista osataan löytää se kaunis keskiö, oli kyseessä sitten synnytys toisen maailmansodan ilmahyökkäyksen aikana tai pääkaksikko rakastelemassa auringonnousun jälkeisen hiekkamyrskyn ytimessä.
Leffa sisältää myös viittauksia muihin teoksiin, erityisesti sen alkupuolella. Prologin sijoittuminen juuri Casablancaan on tuskin sattumaa, sillä nettilähteiden mukaan Liittoutuneiden vaikuttavassa puvustuksessa on otettu mallia nimenomaan ko. klassikkoelokuvan tyylistä.
Brad Pittin ja August Diehlin roolihahmot puolestaan leikittelevät heidän välisellä jännitteellään samaan tyyliin kuin Quentin Tarantinon Kunniattomien paskiaisten kutkuttavassa baarikohtauksessa. Muitakin yhteyksiä esimerkiksi miljöön osalta löytyy edellä mainittuun Tarantinon ohjaustyöhön.
Tarinan varsinainen koukku eli Maxin ja Mariannen suhde jää kuitenkin jollain tavalla liian läpinäkyväksi. Sekä Brad Pitt että Marion Cotillard tekevät jälleen kerran vakuuttavat roolisuoritukset, mutta heidän välisen suhteensa kehittyminen kuvataan liian isoin harppauksin.
Zemeckisillä on elokuvan puolivälin jälkeen tapahtuvaan juonenkäänteeseen asti hyvä ote. Sen jälkeen alkava poikkoilu ja rytmin muutos väsyttää katsojan. Jos jää aikaa miettiä minkä takia 52-vuotias Brad Pitt ei vaan näytä ikääntyvän, jotain on pielessä. Syksyn elokuvatarjonnassa silti parempaa keskitasoa.
Kommentoi Facebookissa