Volkswagen esitteli uuden strategiansa

Tulevat sähköautot toimivat Volkswagenin uutena tavaramerkkinä.

Tulevat sähköautot toimivat Volkswagenin uutena tavaramerkkinä. (Kuva Volkswagen)

Mallistoa ja työvoimaa karsitaan kovalla kädellä sekä noustaan sähköautojen markkinajohtajaksi.

AUTOT Volkswagen yrittää jättää päästöskandaalin jälkipyykin taakseen mahdollisimman pian ja suunnata aivan uusille urille. Merkki julkaisi nyt tuoreen strategiansa, jonka nimeksi on annettu Transform 2025+. Saksalaisten liiketoimintasuunnitelma on varsin aggressiivista lajia, koska se pitää sisällään rajuja leikkauksia ja ydinbisneksen uudelleenjärjestelyjä.

Tavoitteena on ensinnäkin karsia noin 30 000 työpaikkaa, jotta konsernin talous saadaan jälleen tasapainoon päästöskandaalikorvausten aiheuttaman massiivisen kolon jäljiltä. Juuri mikään ei ole ollut Volkswagenille viime aikoina pyhää kustannuksia leikatessa, ja niinpä esimerkiksi emomerkin rallitoiminnoista sekä Audin kilpailuttamisesta WEC-sarjassa ja Le Mansissa luovuttiin kaikkien yllätykseksi kuin veitsellä leikaten.

Lisäksi VW poistaa valikoimastaan heikosti tuottavia pienten myyntivolyymien malleja, minkä oletetaan tuovan mukanaan lähes 2,5 miljardin euron säästöt. Kaikki tämä pitäisi saada tehtyä vuoteen 2020 mennessä, jolloin voidaan siirtyä uuden strategian kakkosvaiheeseen. Tällöin tarkoituksena on kehittää merkin tulevia sähköautoja ykkösvaiheen tuottamien säästöjen turvin.

Merkki ei ole tyytymässä pienten myyntivolyymien niche-malleihin.
Merkki ei ole tyytymässä pienten myyntivolyymien niche-malleihin. (Kuva Volkswagen)

Volkswagenin tavoitteet sähköautojen suhteen ovat kaikkea muuta kuin vaatimattomat. VW aikoo nimittäin nousta alan johtavien tekijöiden joukkoon vuoteen 2025 mennessä, ja viisi vuotta myöhemmin tarkoituksena on kohota peräti sähköautojen markkinajohtajaksi.

Volkswagen-brändin ylin pomo Herbert Diess kertoi, että suurista tuotantomääristään tunnettu merkki aikoo olla avainasemassa, kun sähköauto tekee lopullisen läpimurtonsa. VW aloittaa sähköautovyörytyksensä jo vuodesta 2020 alkaen, eli valmistelut ovat täydessä käynnissä.

Volkswagen aikoo osua sähköautoillaan aivan automarkkinoiden sydämeen, joten merkki ei ole tyytymässä pienten myyntivolyymien niche-malleihin. Tavoitteena onkin peräti miljoonan sähkökäyttöisen menopelin vuosimyynti jo alle kymmenen vuoden päästä. Tulevat sähköautot toimivat kuulemma Volkswagenin uutena tavaramerkkinä, joten suunnitteilla on huima muutos myös imagotasolla.

VW:n uuteen strategiaan kuuluu lisäksi voimakas satsaus verkottumiseen. Merkki aikoo lanseerata oman digitaalisen alustansa, jota voitaisiin käyttää autojen ohella myös muissa siihen liitetyissä laitteissa. Tämän teknologian arvoksi kaavaillaan noin miljardi euroa vuonna 2025.

Volkswagen ei kuitenkaan unohda juuriaan autonvalmistajana kaikesta digitaalihypetyksestä huolimatta. USA:n markkinoille suunnitellaan aluksi lisää isoja sedaneita sekä katumaastureita juuri esitellyn Atlaksen seuraksi, ja seuraavassa aallossa Atlantin toisellakin puolella ollaan panostamassa sähköautoihin. Tarkoituksena on siis häivyttää dieselin katku mahdollisimman tehokkaasti amerikkalaisasiakkaidenkin mielistä.

Lähde Autocar

Kommentoi Facebookissa