AUTOT Citroën on tehnyt historiansa aikana lukuisia autoja, jotka ovat olleet mahdollisimman kaukana harmaasta massasta. Tähän avantgardistiseen joukkoon kuuluvat muun muassa 1930-luvun etuvetoinen Traction Avant, rättisitikkana tunnettu 2CV, vuonna 1955 lanseerattu kaasunestejousinen DS ja 1980-luvun kulmikas BX. Sitikan tyyli alkoi kuitenkin siirtyä 1990-luvulla lähemmäs valtavirtaa, ja monia tuon ajan Citroëneja ei tunnista merkkinsä edustajaksi kuin logon perusteella.
Ranskalainen avantgardismi teki kuitenkin paluun, kun todella erikoisen näköinen C4 Cactus tuotiin markkinoille kolmisen vuotta sitten. Pikkuautoluokan C3:n pohjalle tehty auto on eräänlainen crossover, mutta Cactusta ei ole silti tarkoitettu maastoon.
Autossa on satsattu mukavuuteen, ja sisältäkin löytyy eräänlainen uudelleentulkinta vanhan ajan sohvapenkistä. Ulkokuori on puolestaan jakanut voimakkaasti mielipiteitä, koska isot mustat muovipinnat ja kylkien Airbump-kolhusuojat eivät ole olleet kaikkien makuun.

C4 Cactus saikin jo nyt faceliftin, joka saattaa olla pettymys monelle vannoutuneelle sitikkakuskille. Suklaalevyä muistuttaneet kolhusuojat ovat nimittäin kadonneet ovien keskeltä, ja ne on nyt integroitu helmamuoveihin. Tämä tekee autosta paljon aiempaa tavanomaisemman näköisen, ja samaa voidaan sanoa myös nokan ja perän kokemista muutoksista.
Keula näyttää nyt hyvin samanlaiselta kuin muissa uusissa Citroëneissa, ja mustan muovin määrää on vähennetty dramaattisesti myös takaluukun kannesta. Takavalotkin ovat aiempaa leveämpää ja litteämpää mallia, ja katumaasturihenkiset kaiteet ovat saaneet lähtöpassit Cactuksen katolta.
Autoon saa nyt 31 erilaista ulkoväriyhdistelmää, ja vanteiksi on tarjolla viittä eri designia. Penkkien pehmusteetkin on uusittu entistä paremman mukavuuden nimissä, mutta suurimmat muutokset tältä osin löytyvät auton alustasta. Cactuksen jouset ja iskunvaimentimet on nimittäin vaihdettu pehmeämpiin, ja autoon on tuotu Citroënin upouusi hydraulinen jousitus merkin ensimmäisenä mallina Euroopassa.
Systeemin lyhenne on PHC, joka tulee Progressive Hydraulic Cushion -sanoista. Jousitusjärjestelmä debytoi jo Kiinan markkinoille esitellyssä C5 Aircross -katumaasturissa, joka nähdään myöhemmin myös vanhalla mantereella. Isoissa Sitikoissa vuosikymmeniä käytetyn kaasunestejousituksen korvaavassa systeemissä turvaudutaan hydraulisiin tyynyihin, jotka pehmentävät iskunvaimennuksen ulos- ja sisäänjoustoja. Tämän pitäisi luoda taikamattomainen kyyti ranskalaisvalmistajan parhaiden perinteiden mukaisesti.

Varustelistalle on puolestaan lisätty itsenäinen hätäjarrutustoiminto, liikennemerkkien tunnistus ja kuskin vireystilan valvonta. Lisäksi tarjolle on tuotu kuolleen kulman varoitin, pysäköintiavustin sekä peruutuskamera, ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on nyt seitsemäntuumainen.
Moottorivalikoimaa täydentää 130-hevosvoimainen PureTech-bensaturbo, jonka iskutilavuus on 1,2 litraa. Samasta koneesta tarjotaan myös 82- sekä 110-heppaisia versioita, ja dieseleitäkään ei ole unohdettu. BlueHDi-nimisen 1,6-litraisen dieselmoottorin 100- ja 120-hevosvoimaiset tehoversiot tulevat tosin saataville vasta vuoden päästä syksyllä.
Bensakoneiset facelift-Cactukset saapuvat sen sijaan myyntiin jo ensi vuoden alkupuolella, mutta tarkasta ajankohdasta tai hinnoista ei ole vielä annettu tietoja.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa