AUTOT Peugeotin, Citroënin, luksusbrändi DS:n ja tulevaisuudessa myös Opelin muodostama PSA-konserni astui julkisuuteen ja kertoi oman aikataulunsa autonomisen ajamisen suhteen. Ranskalaista ylellisyyttä edustava DS saa kunnian toimia konsernin pioneerina tässä suhteessa, kun juuri esiteltyyn DS 7 Crossback -crossoveriin tulee itsenäisen ajamisen tämänhetkistä tasoa edustavaa teknologiaa ensi vuoden alussa.
DS7 pystyy pysäköimään itsenäisesti Park Pilotiksi kutsutun järjestelmän avulla, mikä edustaa PSA:n mukaan automatisoidun ajamisen kakkostasoa. Samaan vaiheeseen kuuluu myös niin sanottu Connected Pilot, joka valvoo auton sijaintia omalla kaistallaan ja suhteessa muihin tienkäyttäjiin. Nämä toiminnot tulevat ensin DS:ään, mutta hieman myöhemmin niistä voi nauttia myös edullisemmissa Pösöissä ja Sitikoissa.
Ranskalaiset tarjoavat tällä hetkellä ykköstason autonomisia toimintoja, jotka ovat käytännössä erilaisia ajoavustimia aktiivivakionopeudensäätimestä kaistavahtiin. Niitä saa jopa pikkuautoihin, joten avustimet ovat jo nyt monen autonostajan ulottuvilla.
Jossakin vaiheessa PSA:nkin tavoitteena on autonomisen ajamisen kolmos- ja nelostasot, jolloin auto valvoo ja hoitaa jo kaikki ajamiseen liittyvät asiat. Kolmostasolla ihmiskuskin täytyy vielä tarvittaessa puuttua tilanteisiin, kun taas nelostasolla auto pystyy astumaan hätiin, jos kuljettaja ei tartukaan toimeen.

Kolmostason toiminnot eivät ole vielä laillisia Euroopan teillä, mutta PSA aikoo tuoda niitä autoihinsa vuoden 2020 jälkeen. Ranskalaiset ovat saaneet luvan tehdä maantietestejä viidellä prototyypillä, joissa on pitkälle vietyä autonomista tekniikkaa. Sitä kehitetään yhdessä kumppanien kanssa, joiden joukkoon kuuluu mm. Bosch, Valeo, ZF/TRW, Safran sekä yliopistotaustaisia tutkimusryhmiä.
Ranskalaiskonsernin suunnitelmat ovat hieman konservatiivisempia kuin kilpailijoilla. Tämä johtuu pitkälti talousongelmista, joiden kanssa PSA paini vielä muutama vuosi sitten. Resursseja oli pakko suunnata ydinbisneksen uudelleenjärjestelyihin, ja autonomista teknologiaa on päästy kehittämään kunnolla vasta nyt. PSA-konserni on tällä hetkellä rankattu 11. sijalle 18 autonvalmistajan ja alihankkijan joukosta autonomisen ajamisen kilpajuoksussa.
PSA:lla on kuitenkin sen verran vahvoja alihankkijoita, että tärkeimmät palaset asian suhteen ovat hyvin kasassa. Ranskalaiskonserni on samassa vaiheessa muun muassa Teslan ja Toyotan kanssa, joten tilanteessa ei ole mitään hävettävää. Lisäksi autonomisen ajamisen vastuukysymykset ovat kova pähkinä purtavaksi, ja jotkin autonvalmistajat ovat jo ilmoittaneet ottavansa vastuun mahdollisista onnettomuuksista. PSA-konserni ei ole vielä päättänyt kantaansa, mutta siitä on luvattu kertoa lähitulevaisuudessa.
Kommentoi Facebookissa