VUODEN HUIPUT Yhteiskunnallisesti merkittävät, rohkeat ja luovat markkinointi- ja designteot nousivat jälleen visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafian Vuoden Huiput -kilpailun parhaimmistoon. Palkituissa oli kattava joukko suuria ja pieniä toimistoja. Eniten huippuja toimistoista kahmi TBWA.
Ylituomarina toiminut Samu-Jussi Koski kannusti kilpailun parhaimmistoa etsittäessä kiinnittämään huomiota vilpittömyyteen ja aitoon omaan sanomaan.
– Tämän kilpailun parhaissa töissä näkyy juuri tämä vilpittömyys. Joissain sarjoissa voittajaksi nousivat nimenomaan vahvasti arvopohjaiset teot tai viestit. Toisissa vaikutuksen teki simppeli, oikea oma ääni. Yhteistä parhaille oli: ne osuivat sydämeen, oikeasti.
Parasta suomalaista luovaa suunnittelua palkitsevan kilpailun voittajia juhlittiin loppuunmyydyssä gaalassa Tapahtumakeskus Telakalla. Kultahuipun pokkasi yhteensä 15 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 42 työtä.
Kaikkien sarjojen voittajista HEI Schools nousi esiin paitsi raikkautensa ja harkitun, ammattimaisen kokonaisuutensa vuoksi myös siksi, että tuotteen takana on oikeasti viisas ja innovatiivinen idea. Tavoitteena on tuoda laadukas varhaiskasvatus niin monen lapsen saataville maailmassa kuin mahdollista.
– ”Koulujen Ikea”, palvelumuotoilukonseptin rakentaminen suomalaisen varhaiskasvatusosaamisen ja -tutkimuksen päälle, on hieno ajatus jo itsessään, mutta erityisen ilahduttavan konseptista tekee sen loppuun asti viety palvelumuotoilu ja oma ääni, toteaa kilpailun pääpalkinnon valinnut ylituomari Samu-Jussi Koski.
Platinahuippu on elämäntyöpalkinto alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin arvostetulle mainoselokuvien ohjaajalle Rauno ”Rane” Tiukkaselle, joka on ollut mukana tekemässä Veikkauksen, Sammon ja DNA:n mainontaa niiden kulta-aikoina.
– Hän on ollut mukana luomassa ilmiöitä, kuten ’kaamea kapula’, ’elämä on’ sekä ’mokkula’. Mokkula saattaa jopa olla hänen keksimänsä sana, kertoo kollega Erkko Mannila.

Vuoden junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Palkinnon sai 24-vuotias motion designer Oscar Böckerman mainostoimisto 358:sta. Kun Vuoden junior on tehnyt päivätyönsä, hän aloittaa uuden oppimisen, testauksen, virheiden tekemisen ja leikin.
– Samalla keinoilla syntyivät Oscun omat animaatiot Instagramiin. Animaatiot, jotka lopulta päätyivät yhdysvaltalaisen muotijulkkiksen Kylie Jennerin silmien eteen, ja johtivat siihen, että 358 teki seuraavaksi projektia länsirannikolle, kertovat 358:n perustajat Verneri Leimu ja Antero Jokinen.
Muista palkituista esimerkiksi some-ilmiöksi vuonna 2017 jo viikoissa noussut CupOfTherapy keräsi kuvituksilleen arvostetussa kilpailussa kaksi palkintoa. CupOfTherapy tunnetaan Instagramissa sekä Facebookissa leviävistä terapiataidekuvistaan sekä mielenterveyttä tukevista kansainvälisistä kampanjoistaan.
Mielenterveyttä ja hyvinvointia vahvistavilla julistekuvituksillaan graafikko Matti Pikkujämsä ja psykoterapeutti Antti Ervasti sulattivat tuomariston sydämet Hopeahuipun arvoisesti. Julkaisugrafiikan erikoispalkinto myönnettiin ensimmäiselle suomenkieliselle CupOfTherapy-maailmaa esittelevälle Tilkkanen terapiaa -kirjalle (Otava 2017).
Vuoden Asiakashuippu -palkinnon hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle sai OP:n pääjohtaja Reijo Karhinen. Vuoden Huiput 2017 -kilpailussa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä, joka on nähtävillä Habitaressa 12.–16.9.2018 Helsingin Messukeskuksessa.
Kilpailun palkitut työt ovat myös nähtävissä verkossa klikkaamalla tästä.

Kommentoi Facebookissa