AUTOT Audin sloganinaan käyttämä ”teknistä etumatkaa” näkyi joskus myös rinkulamerkin autojen muotoilussa. Esimerkiksi ensimmäisen sukupolven TT oli suorastaan radikaali ilmestys 1990-luvun lopulla, ja samaa voidaan sanoa pari vuotta aiemmin lanseeratusta ensimmäisestä A6:sta. Erikoisuuksien sarjaan voidaan laskea myös korkeakattoinen A2-pikkuauto, joka ei kuitenkaan löytänyt tarpeeksi ostajia.
Viime vuosina Audien muotoilua on sen sijaan päästy moittimaan pahasti itseään toistavaksi. Jopa asiantuntijoiden on ollut hankala erottaa esimerkiksi A4:ää, A6:ta ja A8:aa toisistaan muuten kuin mittanauhaa käyttämällä. Tällaisella designilla on ollut kuitenkin syynsä. Ingolstadtin autot haluttiin nimittäin tehdä helposti tunnistetavaksi uusilla ja kasvavilla markkinoilla, kuten Kiinassa.
Nyt Audi on saavuttanut esimerkiksi Kiinassa vakaan aseman, joten muotoilustrategiaa voidaan jälleen muuttaa yksilöllisempään suuntaan. Audin toimitusjohtaja Rupert Stadler kertoi tämän brittiläiselle Autocarille, ja rinkulamerkin päämuotoilijana jo muutaman vuoden toiminut Marc Lichte täydensi vielä Stadlerin sanoja. Lichten mielestä jokaisen Audin muotoilun pitää säilyä yksilöllisenä ja houkuttelevana vähintään kuusi vuotta, joista auton elinkaari koostuu.

Marc Lichte totesi myös, että suurin muutos Audin muotoilussa tapahtuu merkin tulevien sähköautojen myötä. Niistä ensimmäisenä on vuorossa E-tron quattro -niminen täyssähköinen katumaasturi, joka lanseerataan jo ensi vuonna. Sen jälkeen vuorossa on esimerkiksi saman auton viisiovinen coupé-versio, joka nimetään Audi-tyylin mukaisesti Sportbackiksi.
Sähköautojen voimanlähteet vaativat paljon vähemmän tilaa kuin perinteiset polttomoottorit, mikä muuttaa myös autojen mittasuhteita. Lichten mukaan esimerkiksi etu- sekä takaylityksiä voidaan lyhentää, ja viime aikoina jalankulkijaturvallisuuden vuoksi pullistuneet konepellitkin muuttuvat jälleen matalammiksi. Marc Lichten mielestä autoista tulee kaiken kaikkiaan houkuttelevamman näköisiä, ja tämä ei koske pelkästään Audeja.
Vaikka Lichte viittasi Autocarin haastattelussa tulevaisuuteen, rinkulamerkin muotoilussa on otettu jo nyt entistä yksilöllisempi suunta. Esimerkiksi kompakti Q2-katumaasturi on suorastaan piristävän erilainen Audiksi, vaikka auto ei olekaan mikään klassinen kaunotar. Terävillä linjoilla ja kaksivärisyydellä pyritään kuitenkin vetoamaan nuorempaan ostajakuntaan. Lisäksi rinkulamerkin upouusi A8-lippulaiva toi mukanaan entistä leveämmän tulkinnan Audin single frame -maskista ja takavaloja yhdistävän kapean valonauhan.
Sitä hyödynnetään myös äskettäin lanseeratussa toisen sukupolven A7:ssä, jonka peruslinjat säilyivät kuitenkin pitkälti ennallaan. Seuraavaksi tulossa on uusi A6, joka vaikuttaa ainakin salavalokuvien perusteella hyvin samankaltaiselta kuin A8. Venäläistä maatuskaa muistuttavan muotoilun ajat eivät siis ole välttämättä kokonaan takanapäin, vaikka Audin johto kertookin muuta.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa