AUTOT Mersu uskaltautui aivan uusille urille, kun ensimmäisen sukupolven A-luokka esiteltiin vuonna 1997. Vain vajaan 3,6 metrin pituinen pikkuauto oli tilankäytöltään vallankumouksellinen, ja lisäksi Mercedeksen pienokainen oli tähtikeulan ensimmäinen etuvetoinen henkilöautomalli. A-luokka kompuroi alussa pahasti kaaduttuaan ruotsalaislehden hirvenväistökokeessa, mutta ongelma saatiin korjattua ESP-ajonvakautusjärjestelmällä.
Pikku-Mersu nousi sen verran suureksi menestykseksi, että vuonna 2004 lanseerattu toinen sukupolvikin tehtiin samalla tila-automaisella kaavalla. Vuonna 2012 esitellyn kolmannen sukupolven kohdalla tötterömäisestä habituksesta haluttiin kuitenkin kokonaan eroon, ja niinpä kompaktiluokan Mercedes muuttui pahimpien kilpailijoidensa kaltaiseksi matalaksi hatchbackiksi. Tämä kohensi ajettavuuttakin, ja niinpä mallistoon uskallettiin lisätä myös sporttidivisioona AMG:n kehittämä nelivetoinen A 45 -kompaktitykki.

A-luokan neljäs sukupolvi on jo aivan nurkan takana, koska se esitellään maaliskuussa avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. Mersu julkaisi jo aiemmin auton virallisia sisäkuvia, ja nyt stuttgartilaiset toivat julkisuuteen uutuuden talvitestauksesta kertovan tiiserivideon. Viimeisintä A-luokkaa on kehitetty jo yli neljä vuotta, ja kehitystyössä on nyt päästy hienosäätövaiheeseen.
Viimeisiä säätöjä tehdään muun muassa Ruotsin Lapin talvitesteissä sekä Mercedeksen omassa kylmän ilmaston tunnelissa, jossa autolla ajetaan 50 km/h:n nopeudella jopa 28 pakkasasteessa. Ajo-ominaisuuksien pitäisi olla kunnossa myös kesäkelillä, ja niinpä A-luokka asemoidaan jatkossakin luokkansa sporttiseksi premium-vaihtoehdoksi. Pahimmat kilpailijat löytyvät läheltä, koska Audi A3 ja seuraavassa sukupolvessaan etuvetoiseksi muuttuva BMW 1-sarja tehdään täsmälleen samalla kaavalla.
Mercedes yrittää erottautua kilpailijoistaan esimerkiksi sisustan avulla, johon saa tähtimerkin luksusluokan malleista tuttuja varusteita. Arvokkaimpien mallien kojelautaa koristaa perinteisen mittariston korvannut virtuaalinen näyttö, jonka leveys on 10,25 tuumaa. Sen vieressä komeilee toinen yhtä leveä ruutu, jonka avulla käytetään merkin kompaktiluokan autoja varten kehitettyä upouutta tietoviihdejärjestelmää. Systeemi esitellään muuten jo tässä kuussa Las Vegasissa järjestettävillä CES-messuilla.

A-luokan pellin alla nähdään puolestaan uusia moottoreita, joiden joukkoon kuuluu todennäköisesti 1,3-litrainen bensaturbo. Se on syntynyt Mersun ja Renault-Nissan-allianssin yhteistyön hedelmänä. Koneessa käytetään samanlaista sylinterienpinnoitusteknologiaa kuin Nissanin GT-R-superautossa, ja siitä tulee tarjolle 115-, 140- sekä 160-hevosvoimaiset tehoversiot. Näistä jälkimmäinen kelpuutetaan todennäköisimmin Mercedeksen nokalle.
Mersun kompaktiuutuuden viralliset kuvat julkaistaan todennäköisesti jo helmikuussa, ja myynti starttaa Geneven debyytin jälkeen keväällä tai alkukesästä. Hatchbackin jälkeen vuorossa on neliovinen porrasperä, joka on aivan uusi lisä mallistoon. Se toimii edullisempana vaihtoehtona nelioviselle CLA Coupélla, joka saa myöskin seuraajan myöhemmin. Lisäksi luvassa on tuttuun tyyliin CLA:n shooting brake -tyylinen farkkuversio, B-luokan tila-auto ja GLA-crossoverin seuraaja, joten Mercedeksen kompaktiautojen asiakkailla riittää valinnanvaraa.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa