AUTOT Geneven autonäyttely tunnetaan paikkana, jossa autonvalmistajat esittelevät mielellään erityisen elegantteja tai kalliita uutuusmalleja. Mercedes hyödyntää tilaisuuden ja tuo julkisuuden valokeilaan nykyisen E-sarjan valikoiman täydentävän viimeisen korimallin, eli nelipaikkaisen avoauton. Se on tuoteperheen neljäs jäsen sedanin, farmarin ja coupén jälkeen.
Edelliskorimallin E-luokan coupé ja avoversio oli todellisuudessa rakennettu pykälää pienemmän C-sarjan pohjalle, mutta tästä strategiasta on luovuttu. Uuden sukupolven kaksioviset mallit ovat myös teknisesti aitoja Eemeleitä, ja niiden muotoilu on korostetun puhdaslinjaista. Edeltäjissä nähdystä pokkausten ja taitosten sekamelskasta on luovuttu harmonisemman kokonaisuuden hyväksi, ja esimerkiksi kylkilinja on nykyautoksi todella vähäeleinen.

Uusi E-luokan Cabriolet sijoittuu Mersun mallistossa C- ja S-luokkien vastaavien avomallien väliin. Tähtimerkki satsaa siis melkoisella arsenaalilla nelipaikkaisiin avoautoihin, joiden markkinat ovat kuitenkin melko pienet esimerkiksi katumaastureihin verrattuna. Mercedes luottaa näissä kaikissa perinteiseen kangaskattoon, kun taas kaksipaikkaisissa SLC- ja SL-roadstereissa käytetään takakonttiin taittuvaa peltikattoa.
Avo-Eemelin rättikaton saa tummanruskeana, tummansinisenä, tummanpunaisena ja perinteisenä mustana. Katto avautuu ja sulkeutuu 20 sekunnissa, ja operaatio onnistuu myös auton liikkuessa 50 km/h:n nopeuteen asti. Umpiasennossa tavaratilaa on 385 litran verran, mutta katon alas laskeminen pienentää volyymin 310 litraan.

Uusi avo on reilut 12 senttiä pidempi ja seitsemisen senttiä leveämpi kuin edeltäjänsä, ja akselivälikin on kasvanut noin 11 sentillä. Niinpä tilatkin ovat parantuneet, ja takamatkustajilla on nyt kymmenen senttiä enemmän polvitilaa kuin ennen. Autoon saa edeltäjästä tutun, ilmaa matkustamon yli ohjaavan AIRCAP-järjestelmän sekä AIRSCARF-nimisen niskaföönin, jolloin avoautoilun pitäisi onnistua vähän viileämmälläkin kelillä.
Moottoreista ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta ne lienevät pitkälti samoja kuin umpikattoisessa sisarmallissa. Tarjolle tulee ainakin nelisylinterisellä bensaturbolla varustettu E 200, ja dieseleiden valikoima starttaa puolestaan nelipyttyisestä E 220 d:stä. Kalliimman pään vaihtoehtoihin kuuluvat varmasti E 300 – ja E 400 -bensamallit sekä mahdollisesti myös E 350 d -nakuttaja. V8-versiota ei sen sijaan ole luvassa, mutta tuplaturbo-V6:lla varustettu AMG-malli on hyvin todennäköinen lisä valikoimaan.
Kaikkien moottorien parina käytetään yhdeksänvaihteista automaattia, ja avokattoiseen Eemeliin saa ensimmäistä kertaa myös nelivedon. Jäämme odottelemaan, nähdäänkö Mersun uusi avokaunotar kotimaan kamarallakin vielä tulevan kesän aikana.
Kommentoi Facebookissa