Mini osallistuu legendaariseen Dakar-ralliin kahdella erilaisella kilpurilla – puikoissa nähdään myös suomalaisväriä

Toinen kilpuri on takavetoinen aavikkokirppu, jollaista brittimerkiltä ei ole ennen nähty.

Toinen kilpuri on takavetoinen aavikkokirppu, jollaista brittimerkiltä ei ole ennen nähty. (Kuva Mini)

MM-ralliuransa kauteen 2014 päättänyt Mikko Hirvonen osallistuu Dakariin jo kolmatta kertaa.

AUTOT Alun perin Pariisi-Dakar-rallina tunnettu aavikkokilpailu kuuluu lajinsa legendoihin. Jo 40 vuoden ajan järjestetty kisa starttasi aluksi Ranskan pääkaupungista ja päättyi Senegalin Dakariin, mutta Mauritaniassa koetut turvallisuusongelmat pakottivat järjestäjät vaihtamaan mannerta vajaat kymmenen vuotta sitten.

Dakar-ralli on järjestetty nimestään huolimatta Etelä-Amerikassa vuodesta 2009 lähtien, ja se on aloittanut perinteisesti moottoriurheiluvuoden heti tammikuun alussa. Ensi vuoden ralli starttaa Perun pääkaupunki Limasta tammikuun kuudes päivä, ja se päättyy Argentiinaan paria viikkoa myöhemmin.

Kisa on vetänyt puoleensa myös monia autonvalmistajia, jotka ovat tuoneet viivalle tuotantomalleja etäisesti muistuttavia aavikkokilpureita. Mini on tehnyt jo usean vuoden ajan saksalaisen X-Raid-tiimin kanssa varsin tuloksellista yhteistyötä. Brittibrändi ylsi nimittäin neljään peräkkäiseen voittoon vuosina 2012–2015, ja tämän vuoden alussa saaliiksi tuli kolme sijoitusta kymmenen parhaan joukossa.

Dakar-perinteitä jatketaan Countryman-katumaasturin pohjalta tehdyllä aavikkokilpurilla.
Dakar-perinteitä jatketaan Countryman-katumaasturin pohjalta tehdyllä aavikkokilpurilla. (Kuva Mini)

Mini ja X-Raid esittelivät nyt ensi vuoden kisan kaluston, joka koostuu ensimmäistä kertaa kahdesta erilaisesta kilpurista. Dakar-perinteitä jatketaan Countryman-katumaasturin pohjalta tehdyllä aavikkokilpurilla, jolla ei ole ulkonäöstään huolimatta juuri mitään tekemistä tuotantoauton kanssa. Nelivetoista ralliautoa vauhdittaa nimittäin emomerkki BMW:n laarista lainattu kolmilitrainen kuutosdiesel, joka tuottaa 340 hevosvoiman tehon.

Countrymania on päivitetty reilusti viime vuoteen verrattuna, ja esimerkiksi alustan joustovarat ovat entistä suuremmat. Painoakin on laskettu, mutta auto on silti varsin massiivinen Minin toiseen kilpuriin verrattuna. Se on takavetoinen aavikkokirppu, jollaista brittimerkiltä ei ole ennen nähty. Mini on päätynyt kahden erilaisen auton taktiikkaan, koska rallin säännöt tuovat kaksivetoisille autoille muutamia ratkaisevia etuja.

Aavikkokirpussakin käytetään samaa dieselkonetta kuin Countrymanissa, mutta muuten auto on täysin omanlaisensa. Se on tehty teräksisen putkirungon varaan, ja katteet on valmistettu hiilikuituvahvisteisesta muovista sekä kevlarista. Minin design-osasto on auttanut kilpatallia muotoilussa, jotta aerodynamiikkaa on saatu viilattua optimaaliselle tasolle.

Minin puikoissa nähdään myös suomalaisväriä, koska MM-ralliuransa kauteen 2014 päättänyt Mikko Hirvonen osallistuu Dakariin jo kolmatta kertaa. Hirvonen on yltänyt aavikolla parhaimmillaan neljänneksi, joten kunnon tulosta voidaan odottaa nytkin. Minin koko aavikkorallilaivue koostuu peräti seitsemästä autosta, ja yhtä niistä puikottaa Dakarissa sekä autoilla että moottoripyörillä menestystä niittänyt Nani Roma.

Kommentoi Facebookissa