FINAVIA Eduskunnan tarkastusvaliokunta on antanut raporttinsa koskien lentoasemayhtiö Finavian johdannaisjupakkaa. Riskialtis sijoitustoiminta johdannaisineen toi valtionyhtiölle noin 34 miljoonan euron tappiot.
Vuoden 2015 lopussa Finavian hallitus perui viime tingassa vahingonkorvauskanteet aikaisempaa johtoa ja tilintarkastajaa vastaan. Finavian silloinen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi erosi vastalauseena liikenneministeri Anne Bernerin asiattomaksi kokemalleen puuttumiselle.
Nyt määräajat ovat vanhentuneet ja koska kanteita ei ole nostettu, valtiolla ei ole mahdollisuutta saada johdannaissopimuksia tehneiltä korvauksia. Finavia otettiin eduskunnan tarkastusvaliokunnan listoille perussuomalaisten kansanedustaja Mika Raatikaisen aloitteesta, koska valtiontalouden tarkastusvirasto oli nähnyt moitittavaa Bernerin toiminnassa.
Nyt tarkastusvaliokunnan yksimielisen päätöksen mukaan toiminnassa todellakin oli moitittavaa, sillä omistajaohjauksen ja yhtiön päätöksenteko sekoittuvat toisiinsa.
– Ei toimittu vakiintuneiden käytäntöjen mukaan, kun asiaa selviteltiin yhtiön ulkopuolella ministeriön toimesta ja yhtiön hallituksen tietämättä, valiokunnan sosialidemokraattinen puheenjohtaja Eero Heinäluoma sanoi selkeästi valiokunnan raportin tiedotustilaisuudessa.
Vastuukysymysten ratkaiseminen omistajan päätöksellä ja yhtiökokouksessa olisi ollut suositeltava toimintatapa, koska kanteen nostamisesta oli esitetty ristiriitaisia käsityksiä ja asiassa on viime kädessä kysymys valtion kokonaisedusta.
Heinäluoman esitellessä moitteita, lähetti tarkastusvaliokunnan keskustalainen varapuheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä jo Berneriä kiittävän tiedotteen lehdistölle. Ala-Nissilän mukaan Berner toimikin osaavasti Finavia-asiassa. Ala-Nissilän tiedottaminen on erikoista, sillä tarkastusvaliokunnan raportin on kirjattu olleen yksimielinen.
Asiaan vaikuttanee vaalien läheisyys, keskustapuolue ei voi myöntää puolueen näkyvän ministerin toimivan taitamattomasti – ja kaiken lisäksi piittaamatta jopa pääministeri Juha Sipilän kannasta asioihin.
Bernerin omapäinen toiminta selviää raportin käytettävänä olleesta Finavian hallituksen entisen puheenjohtajan Riitta Tiuraniemen lausunnosta, jonka Iltalehti on julkistanut. Tiuraniemen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö puuttui Finavian operatiiviseen toimintaan, painosti ja ohjaili yhtiön hallitusta ilman, että olisi kuitenkaan ottanut vastuuta ajamistaan päätöksistä.
Lokakuussa 2015 Berner oli viestittänyt Finavian asian olevan valtioneuvoston kanslian pöydällä, ja tarkemmin vielä pääministeri Juha Sipilän pöydällä. Tiuraniemi pyysikin siksi audienssia Sipilän kanssa. Näin Tiuraniemi lausunnossaan päivättynä 11.11.2015:
”Sipilän tapaaminen ei järjesty, mutta pääministerin erityisavustaja Riina Nevamäki ottaa HPJ:n (Tiuraniemi) vastaan. HPJ käy johdannaishistorian ja kannetilanteen läpi. Nevamäen kanta on selvä: johdon kanneasia ei ole millään muotoa poliittinen, joten ministeri Bernerin ei tule puuttua siihen. Nevamäki lupaa viestittää asian pääministerin kautta ministeri Bernerille.”
Kolmen viikon kuluttua Berner ilmoittaa Tiuraniemen kummastukseksi täysin päinvastaista. Johdon kanneasiasta tulee poliittinen, jos hän ei puutu siihen. Berner ei piittaa näin millään tavalla edes pääministeri Sipilän mielipiteestä.
Bernerin mielestä perusteet ajaa vahingonkorvauskannetta entistä johtoa vastaan ovat heikot, mutta Tiuraniemi sanoo niiden olevan ainut tapa saada korvauksia asiassa. Berner myös moittii Finavian asianajajien olevan huonoja, hän tuntee heidät ”entisestä elämästään”. Asianajat pitäisi vaihtaa.
”Ministeri kertoo asiassa olevan panoksena ministerin oma positio ja jopa nykyinen Suomen hallitus.”
Finavian hallituksen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi erosi tehtävästään 4. joulukuuta 2015. Eroilmoitus annettiin kaksi vuorokautta sen jälkeen, kun Tiuraniemi sai yllätyksekseen kuulla, että Berner oli neuvotellut sovinnosta tilintarkastusyhteisön kanssa hänen tietämättään ja selän takana.
Tiuraniemen mukaan hänen erostaan ei olisi edes haluttu tiedottaa ja häntä kiellettiin kommentoimasta asiaa medialle. Liikenne- ja viestintäministeriö sekä Berner olivat painostaneet Tiuraniemeä olemaan hiljaa eron jälkeen.
Kommentoi Facebookissa