AUTOT Tanska on kaikkea muuta kuin tunnettu autonvalmistajamaa, mutta nyt sinnekin on perustettu oma urheiluautomerkki. Agile Automotive -niminen tulokas aikoo kehittää kaksi uutta mallia, joilla yritetään valloittaa kevyttä ja puritanistista sporttia etsivien sydämet.
Näistä autoista ensimmäinen on nimetty SC122:ksi. Sitä saa joko katulaillisena tai puhtaasti ratakäyttöön optimoituna versiona. Urheiluautoa vauhdittaa ahdettu 3,5-litrainen V6, josta irtoaa peräti 419 hevosvoimaa. Voima välitetään tiehen joko viisipykäläisen manuaalin tai seitsemänvaihteisen sekventiaalilaatikon kautta.
SC122:ssa on hiilikuituinen runkorakenne, joka on F1-autojenkin parissa mainetta niittäneen House of Composites –firman käsialaa. Kevytmateriaalin käyttö mahdollistaa vain 850 kilon kokonaispainon. Pienen massan ja keskimoottorirakenteen pitäisi puolestaan taata ketterä käsiteltävyys tulokasvalmistajan nimen hengessä.
Jos vähempikin teho riittää, SC122:een saa myös vapaasti hengittävän veekuutosen. Sekin liikuttanee kevyttä autoa hyvin rivakasti, mutta ajokokemus ei ole ihan yhtä pelottava kuin ahdetun version puikoissa. SC122:n lisäksi tanskalaiset tarjoavat pienempitehoista SCX:ää, ja sitäkin saa sekä katu- että ratamallina. SCX:n kulusta vastaa Euro 6 -päästömääräykset täyttävä kaksilitrainen nelonen, joka on peräisin Toyotan hyllystä.
Tästäkin moottorista on tarjolla kaksi tehoversiota. Perusmalli tuottaa 178 heppaa, kun taas tehokkaammasta pannusta irtoaa 274 hevosvoimaa mekaanisen ahtimen ansiosta. Potkua on siis huomattavasti vähemmän kuin isoveljessä, mutta toisaalta autoa on myös kevennetty todella rankalla kädellä.
Esimerkiksi tuulilasi ja ovet on jätetty kokonaan pois, mikä tekee SCX:stä lähes höyhenenkevyen. Massaa on ainoastaan 600 kiloa, jolloin ajokokemuksen pitäisi olla lähellä steroideja nauttinutta mikroautoa.
Agilen uutuudet ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin halpoja spartalaisesta rakenteestaan huolimatta. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa SCX on selvästi kalliimpi kuin vastaavalla reseptillä toteutettu Ariel Atom, ja SC112:sta täytyy pulittaa paljon enemmän kuin Lotus Exige Sport 380:stä.
Tanskalaissporttien ulkonäkökin on kovin Lotus-henkinen, joten tulokkaan menestys kovasti kilpailluilla urheiluautomarkkinoilla jää nähtäväksi.
Kommentoi Facebookissa