AUTOT Mitsubishikin joutui viime vuonna oman skandaalinsa kouriin, kun tuli ilmi, että japanilaismerkki oli vääristellyt systemaattisesti autojensa kulutuslukemia usean vuosikymmenen ajan. Huijaus tuli Mitsubishille sen verran kalliiksi, että merkki päätyi varsin pian kovan kilpailijansa, eli Nissanin syliin.
Kulutushuijaus toimi ikään kuin viimeisenä naulana Mitsubishin arkkuun itsenäisenä autonvalmistajana, koska Mitsun markkinaosuuskin oli romahtanut pahasti 1980- ja 1990-lukujen suuruuden päivistä. Merkki on keskittynyt Euroopan markkinoilla jo usean vuoden ajan lähinnä katumaastureihin sekä crossovereihin, ja tätä linjaa jatketaan myös uuden omistajan alaisuudessa.
Mitsubishi julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä paljastettavasta crossover-uutuudestaan, joka asettuu mallivalikoimassa varsin kompaktin ASX:n ja isomman Outlanderin väliin. Kyseessä on siis lähes täsmäisku konsernisisar Nissan Qashqaita kohtaan, joka on yksi tämän autoluokan pioneereja. Nissanin crossover on kylpenyt suursuosiossa viime vuosina, joten Mitsubishi haluaa osuutensa samasta kakusta.
Tiiserikuvasta selviää, että auton nokassa on yhtymäkohtia nykyiseen Outlanderiin, mutta varsin kulmikas perä, kiilamuotoiset sivulasit sekä coupé-henkinen kattolinja edustavat ihan uutta otetta Mitsun designissa. Viisto kattolinja on ilmeisesti saanut innoituksensa Mitsubishin taannoisesta konseptista, jonka nimeksi oli annettu XR-PHEV.
Tässä noin 4,5 metrin pituisessa tutkielmassa esiteltiin myös uutta muotoilua edustava iso maski, joka nähtäneen tulevaisuudessa japanilaismerkin kaikissa katumaastureissa. Mitsubishi on muutenkin panostamassa entistä enemmän muotoiluun, ja se värväsi jo kolmisen vuotta sitten Nissanilla pitkän uran tehneen Tsunehiro Kunimoton joukkoihinsa. Mies on vaikuttanut mm. Qashqaita pienemmän Juken linjoihin, joten Mitsujenkin muotoiluun on odotettavissa entistä radikaalimpaa otetta. Esikuvaksi on otettu Land Rover, joka on onnistunut hienosti yhdistämään maastohenkisen ronskiuden tyylikkyyteen.
XR-PHEV-konsepti oli kaksivetoinen pistokehybridi, mutta tuotantoautossa hybridiä ei ilmeisesti nähdä kustannussyistä. Tarjolle tulee sen sijaan uusi bensaturbo ja nykyisestä ASX:stä tuttuja dieseleitä. Manuaalilaatikon vaihtoehdoksi saa portaattoman CVT-vaihteiston tai kahdeksanpykäläisen automaatin, ja myös neliveto tulee saataville.
Mitsu on muutenkin laajentamassa SUV-mallistoaan, ja Outlanderin seuraajaa odotellaan vuodelle 2020. Siitä tulee tuttuun tyyliin myös pistokehybridiversio. Nissan Juken kanssa kilpasille lähtevä, nykyistä ASX:ää pienempi auto nähtäneen puolestaan vuotta aiemmin. Lisäksi Mitsubishi on ilmeisesti kehittänyt jo pitkään seuraajaa pahasti ikääntyneelle Pajerolle, joka kuuluu jo maastureiden legendojen joukkoon.
Kommentoi Facebookissa