RALLI Rallin MM-sarjan avauskilpailu Monte Carlo -ralli tarjosi Ranskan merialpeilla jännittävän taiston Hyundain ja Toyotan välillä. Hyundain Thierry Neuville vei voiton päätöspäivän trillerissä noustuaan Toyotan Sebastien Ogierin ja Elfyn Evansin edelle.
Hyundai ja Toyota ovat tasavahvoja autoja ja molemmissa talleissa on kaksi tasavahvaa kuljettajaa. Mestaruustaisto tullaan käymään neljän kuljettajan kesken.
Ensimmäistä kertaa Hyundailla kisannut hallitseva maailmanmestari Ott Tänak rysäytti ulos jo perjantaina ja heitti arvokkaita pisteitä hukkaan. Neuvillen voitto varmasti lisäsi paineita Tänakin yllä. Tänakilla ei ole Hyundailla ykköskuljettajan asemaa.
Montessa kolmanneksi ajanut Toyota-kuski Evans yllätti nopeudellaan ja Ogier joutui tallikaverinsa tuomassa paineessa todella koville. Evans osoitti vauhtinsa riittävän mestaruustaistoon.
Mestaruudesta taistelevat tänä vuonna Tänak, Neuville, Ogier ja Evans. Kuljettajien keskinäinen kisa Hyundailla ja Toyotalla luo varmasti jännitteitä. Jos piste-erot kasvavat kuljettajien välillä suuremmiksi.
Tallien kolmoskuskiasetelmat sekoittavat pakkaa. Toyotan parikymppinen WRC-tulokas Kalle Rovanperä jäi Montessa kärjestä yli neljä minuuttia, mutta sijoittui kuitenkin viidenneksi.
Rovanperä ajoi Montessa ensimmäisen kilpailunsa WRC-autolla. Hänen tehtävänään oli tuoda auto maaliin. Kokemusta vaativassa vaikeassa kisassa enempää nuorukaiselta ei odotettukaan.
Rovanperä nappasi kovan päänahankin. Hyundailla Sebastien Loeb selkeästi epäonnistui jäätyään kuudenneksi. Yhdeksänkertaisen maailmanmestarin vauhti oli kateissa ja virheitäkin tuli.
Hyundai tekikin Monten jälkeen kovan päätöksen. Ruotsin rallissa helmikuussa Loebin paikan ottaa Craig Breen.
Kaiken mahdollisen voittaneelle Loebille ratkaisu on selkeä tienviitta. Hän saattaa väistyä rallin MM-sarjasta lopullisesti. Hänen aikansa on ohi.
Ford oli Montessa iso pettymys. Teemu Suninen menetti pelin jo avauspäivänä, joten hänen vauhdistaan ei saatu tarkkaa kuvaa. Neljänneksi sijoittunut Esapekka Lappi hävisi kärjelle yli kolme minuuttia ja myönsi itsekin, ettei kaikki mennyt putkeen, vaikka sinänsä hyvä pistepotti tulikin.
Lapille Ford-pesti on viimeinen mahdollisuus todistaa, että hänestä olisi huippukuljettajaksi. Montessa näyttö jäi laimeaksi.
Ogier voitti muutama vuosi sitten Fordilla vielä maailmanmestaruuksia. Lapin ja Sunisen mestaruusmahdollisuuksia ei tänä vuonna voi pitää realistisina.
Kauden toinen osakilpailu ajetaan helmikuun puolivälissä Ruotsissa. Suniselta ja Lapilta odotetaan huomattavasti parempaa esitystä. Rovanperäkin on Ruotsissa todennäköisesti paljon lähempänä kärkeä.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Thierry Neuville jätti Toyotat taakseen
Kommentoi Facebookissa