Opel ei ole luopunut unelmastaan

Uutta GT:tä enteilevä konsepti toimi Opelin osaston vetonaulana viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä.

Uutta GT:tä enteilevä konsepti toimi Opelin osaston vetonaulana viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä. (Kuva Opel)

Uudesta urheilullisesta GT:stä saattaa tulla vielä totta.

AUTOT Yksi kaikkien aikojen kauneimmista Opeleista on 1960-luvun lopulla markkinoille tullut GT, jota tituleerattiin muotojensa vuoksi myös mini-Corvetteksi. Urheilullinen ulkokuori kätki allensa Kadettista peräisin olevan varsin maanläheisen tekniikkapaketin, mutta auto piristi silti mukavasti valmistajansa tylsähköä imagoa.

GM:n omistama saksalaismerkki on herättänyt GT:n jo kertaalleen henkiin kymmenisen vuotta sitten, mutta amerikkalaiselle perusrakenteelle tehty kaksipaikkainen avo ei onnistunut sytyttämään suurempia intohimoja. Tekniikka oli periaatteessa kunnossa tehokkaan turbokoneen ja takavedon myötä, mutta 2000-luvun GT ei silti ollut tarpeeksi hauska ajaa.

Opel on ollut viime vuosina melkoisessa nousukiidossa, josta voidaan kiittää merkin toimitusjohtajana nykyään häärivää Karl-Thomas Neumannia. Hänen johdollaan myös idea pienestä takavetoisesta urheiluautosta nostettiin jälleen esiin, ja uutta GT:tä enteilevä konsepti toimi Opelin osaston vetonaulana viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä.

Yksittäiskappaleena tehtyyn tutkielmaan oli helppo loihtia takaveto, mutta sarjatuotannossa asia ei ole yhtä yksinkertainen.
Yksittäiskappaleena tehtyyn tutkielmaan oli helppo loihtia takaveto, mutta sarjatuotannossa asia ei ole yhtä yksinkertainen. (Kuva Opel)

Yksittäiskappaleena tehtyyn tutkielmaan oli helppo loihtia takaveto, mutta sarjatuotannossa asia ei ole yhtä yksinkertainen. Opelin tai emokonserni GM:n valikoimista ei nimittäin löydy sopivan kokoista takavetoista perusrakennetta, ja niinpä uuden GT:n tuotantoon ottamisesta ei ole tehty päätöstä, vaikka konsepti sai kosolti myönteistä julkisuutta.

Saksalaismerkin edustajat väläyttelivät jopa nelivetoisen Mokka-katumaasturin taka-akseliston hyödyntämistä GT:n tuotantomallissa, joten halu saada auto valmistukseen asti oli kova. Viime kuukausina GT:n ympärillä on ollut hiljaisempaa, mutta projektia ei ole silti unohdettu. Brittiläinen Autocar kertoi nyt, että auton tuotantoversio on edelleen harkinnassa.

Uuden GT:n tuotantoon ottamisesta ei ole tehty päätöstä, vaikka konsepti sai kosolti myönteistä julkisuutta.
Uuden GT:n tuotantoon ottamisesta ei ole tehty päätöstä, vaikka konsepti sai kosolti myönteistä julkisuutta. (Kuva Opel)

Tuotantopäätöksen tekemiseen on kuulemma vielä kaksi vuotta aikaa, kunnes GT:n design menettää vetovoimansa. Takavetoisuudesta halutaan pitää ehdottomasti kiinni, jotta konseptiauton mittasuhteet eivät vesity. Karl-Thomas Neumann totesi kuitenkin, että emokonserni GM haluaa tuskin lähteä luomaan autolle omaa pohjalevyä olemassa olevista komponenteista.

Todennäköisempi mahdollisuus olisi siis sopivan yhteistyökumppanin etsiminen, ja yksi vaihtoehto voisi olla MG-tuotemerkin nykyään omistava kiinalainen SAIC. Neumann ei kuitenkaan suostunut kommentoimaan tätä huhua. Hän ei muutenkaan halua hätäillä asian kanssa ja painostaa GM:n johtoa liiaksi, jotta GT-projektia ei hyllytettäisi kokonaan.

Lähde Autocar

Kommentoi Facebookissa