AUTOT Yksi kaikkien aikojen kauneimmista Opeleista on 1960-luvun lopulla markkinoille tullut GT, jota tituleerattiin muotojensa vuoksi myös mini-Corvetteksi. Urheilullinen ulkokuori kätki allensa Kadettista peräisin olevan varsin maanläheisen tekniikkapaketin, mutta auto piristi silti mukavasti valmistajansa tylsähköä imagoa.
GM:n omistama saksalaismerkki on herättänyt GT:n jo kertaalleen henkiin kymmenisen vuotta sitten, mutta amerikkalaiselle perusrakenteelle tehty kaksipaikkainen avo ei onnistunut sytyttämään suurempia intohimoja. Tekniikka oli periaatteessa kunnossa tehokkaan turbokoneen ja takavedon myötä, mutta 2000-luvun GT ei silti ollut tarpeeksi hauska ajaa.
Opel on ollut viime vuosina melkoisessa nousukiidossa, josta voidaan kiittää merkin toimitusjohtajana nykyään häärivää Karl-Thomas Neumannia. Hänen johdollaan myös idea pienestä takavetoisesta urheiluautosta nostettiin jälleen esiin, ja uutta GT:tä enteilevä konsepti toimi Opelin osaston vetonaulana viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä.
Yksittäiskappaleena tehtyyn tutkielmaan oli helppo loihtia takaveto, mutta sarjatuotannossa asia ei ole yhtä yksinkertainen. Opelin tai emokonserni GM:n valikoimista ei nimittäin löydy sopivan kokoista takavetoista perusrakennetta, ja niinpä uuden GT:n tuotantoon ottamisesta ei ole tehty päätöstä, vaikka konsepti sai kosolti myönteistä julkisuutta.
Saksalaismerkin edustajat väläyttelivät jopa nelivetoisen Mokka-katumaasturin taka-akseliston hyödyntämistä GT:n tuotantomallissa, joten halu saada auto valmistukseen asti oli kova. Viime kuukausina GT:n ympärillä on ollut hiljaisempaa, mutta projektia ei ole silti unohdettu. Brittiläinen Autocar kertoi nyt, että auton tuotantoversio on edelleen harkinnassa.
Tuotantopäätöksen tekemiseen on kuulemma vielä kaksi vuotta aikaa, kunnes GT:n design menettää vetovoimansa. Takavetoisuudesta halutaan pitää ehdottomasti kiinni, jotta konseptiauton mittasuhteet eivät vesity. Karl-Thomas Neumann totesi kuitenkin, että emokonserni GM haluaa tuskin lähteä luomaan autolle omaa pohjalevyä olemassa olevista komponenteista.
Todennäköisempi mahdollisuus olisi siis sopivan yhteistyökumppanin etsiminen, ja yksi vaihtoehto voisi olla MG-tuotemerkin nykyään omistava kiinalainen SAIC. Neumann ei kuitenkaan suostunut kommentoimaan tätä huhua. Hän ei muutenkaan halua hätäillä asian kanssa ja painostaa GM:n johtoa liiaksi, jotta GT-projektia ei hyllytettäisi kokonaan.
Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa