AUTOT Opel on ollut viime aikoina automaailman huomion keskipisteessä, kun tieto saksalaismerkin fuusiosta ranskalaiseen PSA-konserniin julkistettiin. Amerikkalaisjätti General Motors luopuu siis lähes 90 vuotta kestäneestä omistajuudestaan Opelissa, mutta tuotetasolla tämä yhteys säilyy vielä pitkään.
Opelin lippulaivana toimiva uusi Insignia esiteltiin vastikään Geneven autonäyttelyssä, ja se on kehitetty GM:n alaisuudessa eräänlaiseksi maailmanautoksi. USA:ssa lähes sama auto on nimeltään Buick Regal, ja Australian versio tunnetaan puolestaan Holden Commodorena. Jo edellissukupolven Insigniasta oli tarjolla maastohenkinen Country Tourer -farkku, ja nyt sellainen esiteltiin myös uudesta korimallista.

Auto on tehty tutulla kaavalla, eli korin alaosa on verhottu mustilla muoviosilla ja maavaraa on korotettu kahdella sentillä. Vastaavaa tyyliä on nähty viime aikoina myös PSA-yhteistyön hedelmänä syntyneessä Crossland X:ssä, joka on kuitenkin vain etuvetoinen. Insignia Country Tourerissa on sen sijaan enemmän katetta maastomeikille, koska isoa farmaria saa myös joka nurkasta raapivana.
Country Tourerin taka-akselilla on kaksi sähköisesti ohjattua lamellikytkintä, jotka mahdollistavat voiman jakamisen eri puolen pyörien välillä. Tämä tarkoittaa niin sanottua torque vectoring -toimintoa, joka välittää tiukoissa mutkissa enemmän vääntöä ulkokaarteen puoleiselle takapyörälle aliohjautumisen hillitsemiseksi. Tämä vakauttaa menoa ja parantaa myös ketteryyttä.
Ajettavuutta kohentavat myös mukautuvat iskunvaimentimet, jotka voi säätää kolmeen eri moodiin ohjauksen, kaasuvasteen ja kahdeksanpykäläisen automaatin vaihtostrategian tavoin. Auton pitäisi oppia myös kuskin ajotyyli ja sopeutua siihen.
Moottorivalikoimaa mainostetaan kattavaksi, mutta siitä ei ole suostuttu antamaan vielä tarkempia tietoja. Koneet ovat todennäköisesti samoja kuin muissa Insignioissa, mutta perusmallit jäävät pois. Tämä tarkoittaisi 165- ja 260-heppaisia bensaturboja sekä 170- ja yli 200-hevosvoimaisia dieseleitä, joista voimakkaimmassa on tuplaturbo. Kaikkien moottoreiden pariksi saa luultavasti kahdeksanvaihteisen automaatin.

Tiloiltaan Country Tourer vastaa tavallista farkku-Insigniaa, eli ruuman maksimivetoisuus on mukavat 1665 litraa takapenkin selkänojat kaadettuina. Takaluukun kannen saa auki heilauttamalla jalkaa puskurin alla, ja varustetarjonnan muita kohokohtia ovat mm. lämmitettävät takaistuimet, matriisiledivalot, tuulilasin heijastusnäyttö ja monenlaiset ajoavustimet.
Uusi Insignia Country Tourer esitellään suurelle yleisölle syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä Opelin toisen uutuuden, eli Grandland X -crossoverin kaverina. Myynti alkaa pian sen jälkeen, ja Australian sekä USA:n versioistakin on annettu jo lisätietoja. Ne tottelevat Holden Commodore Tourer – ja Buick Regal TourX -nimiä.
Kommentoi Facebookissa