Opelin crossover-valikoima kasvaa – tässä on upouusi Grandland X

Maastohenkisestä ulkokuoresta huolimatta Grandland X on aina etuvetoinen.

Maastohenkisestä ulkokuoresta huolimatta Grandland X on aina etuvetoinen. (Kuva Opel)

Auto edustaa Opelin nykyistä muotoilutyyliä, joka miellyttänee useimpien ostajien silmää.

AUTOT Vaikka Opelin ja ranskalaisen PSA-yhtymän fuusio julkistettiin vasta äskettäin, ne ovat kehittäneet jo pitkään yhteisiä malleja. Katumaastureiden ja crossovereiden luokka on sen verran kovassa nosteessa, että Opel ei enää tyydy pelkästään kompaktiin Mokka X:ään. Sen seuraksi esiteltiin jo vähän aikaa sitten ranskalaisten kanssa yhteistyössä kehitetty Crossland X, ja nyt sarja täydentyy isommalla Grandland X:llä.

Crossland X on tavallaan valepuvussa oleva Peugeot 2008, ja Grandland X jakaa perusrakenteensa pykälää suuremman 3008:n kanssa. Opelin uusin crossover esitellään suurelle yleisölle vasta syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta siitä julkaistiin jo nyt ensimmäiset kuvat ja tiedot. Niistä käy heti ilmi, että sukulaisuus Pösöön ei näy ainakaan ulkoisesti.

Grandlandin 4,48 metrin pituus, 1,84 metrin leveys ja 1,64 metrin korkeus saavat Opelin uutuuden kasvamaan jo ulos kompaktiluokasta.
Grandlandin 4,48 metrin pituus, 1,84 metrin leveys ja 1,64 metrin korkeus saavat Opelin uutuuden kasvamaan jo ulos kompaktiluokasta. (Kuva Opel)

Auto edustaa sen sijaan Opelin nykyistä muotoilutyyliä, joka miellyttänee useimpien ostajien silmää. Etuvalojen katse on sporttisen tuima, ja takapään linjat ovat hyvin samantyyppiset kuin nykyisessä Astrassa. Kontrastivärinen katto ja ”leijuvat” takimmaiset kattopilarit ovat puolestaan mm. Crossland X -pikkuveljestä tuttuja.

Grandland-nimelle tulee katetta auton mitoista, 4,48 metrin pituus, 1,84 metrin leveys ja 1,64 metrin korkeus saavat Opelin uutuuden kasvamaan jo ulos kompaktiluokasta. Myös 2,68 metrin akselivälin pitäisi taata mukavan väljät tilat takapenkkiläisille, ja tavaratilan volyymi on 514–1 652 litraa. Se on pitkälti samaa tasoa kuin monessa kompaktiluokan farkussa.

Moottorivalikoimasta ei ole sen sijaan kerrottu vielä mitään. Maastohenkisestä ulkokuoresta huolimatta Grandland X on aina etuvetoinen, mutta autossa on sentään viisiasentoinen pidonhallintajärjestelmä. Peugeoteissa sama systeemi tunnetaan Grip Control -nimellä, ja se riittää ainakin asfalttiviidakkoon.

Autoon saa monien muiden Opeleiden tapaan myös erityisen ergonomiset etupenkit ja IntelliLink-nimisen tietoviihdejärjestelmän.
Autoon saa monien muiden Opeleiden tapaan myös erityisen ergonomiset etupenkit ja IntelliLink-nimisen tietoviihdejärjestelmän. (Kuva Opel)

Grandland X:n ajoavustinvalikoima on varsin kattava. Siihen kuuluu muun muassa jalankulkijoiden tunnistuksella ja automaattisella hätäjarrutustoiminnolla varustettu mukautuva vakionopeudensäädin, väsymyksen tunnistin, pysäköintiavustin ja 360 asteen näkymän tarjoava kamera.

Autoon saa monien muiden Opeleiden tapaan myös erityisen ergonomiset etupenkit ja IntelliLink-nimisen tietoviihdejärjestelmän. Muita varusteherkkuja ovat jalan heilautuksella aukeava takaluukku, lämmitettävä ratti, puhelimen induktiivinen latausmahdollisuus ja vastaantulijat huomioivat matriisiledivalot.

Siitä ei ole kuitenkaan vielä tietoa, mitkä näistä kuuluvat vakiovarusteluun. Hintojakaan ei ole ilmoitettu, mutta ne lienevät samaa tasoa kuin tila-auto Zafiran kohdalla. Sekin jää vielä Opelin mallistoon vaihtoehtona jopa seitsemää istuinpaikkaa kaipaaville, mutta vähemmän trendikäs tila-auto joutunee jossakin vaiheessa vielä Grandland X:ääkin isomman crossoverin syrjäyttämäksi.

Kommentoi Facebookissa