Ostaisitko käytetyn puhelimen? – Kierrätetty elektroniikka on vaikea valinta vastuullisellekin

Moni haluaa toimia vastuullisesti, mutta pelkää tulevansa huijatuksi. (Kuvituskuva Kuva Oulun yliopisto/ Mikko Törmänen)

Jopa kestävää kulutusta kannattavat tasapainoilevat omantunnon ja varovaisuuden välillä.

KULUTTAMINEN Käytetyt puhelimet ja tietokoneet houkuttelevat kuluttajia järkevänä ja vihreänä vaihtoehtona, mutta kestävän kuluttamisen ja epäluottamuksen välillä on ristiriita. Tutkijan mukaan kuluttaja joutuu tasapainoilemaan eettisesti oikean ja käytännössä turvallisen valinnan välillä.

Vaikka kuluttajat haluavat tehdä ekologisia valintoja ja pitävät kierrätystä tärkeänä, moni epäröi käytetyn elektroniikan kohdalla. Oulun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus selvitti, miten kuluttajat kokevat kunnostettujen elektroniikkatuotteiden ostamisen ja miksi vastuullinen valinta ei aina ole helppo.

Tutkimuksen mukaan jopa kestävän kulutuksen puolestapuhujat tasapainoilevat omantunnon, mukavuuden ja varovaisuuden välimaastossa, kun kyse on kierrätetystä elektroniikasta. He haluavat toimia vastuullisesti, mutta samalla epäilevät tuotteiden laatua, korjauslupausten luotettavuutta ja markkinoinnin vihreiden väitteiden aitoutta.

– Moni haluaa toimia vastuullisesti, mutta pelkää tulevansa huijatuksi tai leimautuvansa sinisilmäiseksi. Kunnostettujen laitteiden ostamiseen liittyy yllättävän paljon tunnepohjaisia jännitteitä, aiheesta Oulun yliopistossa väittelevä kauppatieteiden maisteri Omar Mohammed kertoo.

Ytimessä on asiakkaan omatunto, joka pistää pohtimaan, mikä tuntuu eettisesti oikealta ja mikä käytännössä turvalliselta. Tulokset haastavat yrityksiä ja päätöksentekijöitä, sillä kestävän liiketoiminnan menestys ei riipu vain materiaalien kierrättämisestä, vaan siihen liittyvät myös asiakkaan luottamus ja tunteet.

Yritysten on rakennettava paitsi teknisesti toimivia, myös emotionaalisesti tyydyttäviä asiakaskokemuksia.

– Yritysten on ekosertifikaattien ja teknisten takuiden lisäksi rakennettava luottamusta, ylpeyttä ja tunneperäistä tyytyväisyyttä. Niiden pitäisi tukea asiakkaitaan tuntemaan olonsa hyväksi, kun nämä tekevät hyvää, Mohammed tiivistää.

Väitöstutkimus perustuu 53 syvähaastatteluun Suomessa, missä kiertotalouden käytännöt ovat Euroopan eturintamassa. Tulokset tarjoavat uutta ymmärrystä siitä, miten ihmiset rakentavat merkityksiä kestävän kulutuksen ympärille ja miten luottamusta voidaan vahvistaa siirtymässä kohti kiertotaloutta.

Lue myös: Suomalaisten verkko-ostaminen Kiinasta kasvaa taas – varsinkin miehet tekevät digiostoksia

Kommentoi Facebookissa