AUTOT Peugeotin ominta alaa olivat pitkään hillityn tyylikkään sedanit, joiden muodoista vastasi italialainen Pininfarina. Niiden sarja ulottui 1950-luvun puolivälissä lanseeratusta 403:sta aina 1990-luvun 406:een saakka. Sitä seuranneessa 407:ssä ei enää luotettu italialaiseen design-osaamiseen, mikä näkyi auton rauhattomissa linjoissa. 407:n manttelinperijäksi esiteltiin puolestaan vuonna 2010 jälleen hillitympää tyyliä edustanut 508, joka toimi samalla ison 607:n korvikkeena.
508 on siis ehtinyt yli seitsemän vuoden ikään, ja se on jäänyt jo pahasti tuoreempien kilpailijoiden puristukseen. Lisäpaineita on tullut katumaasturien ja crossoverien suunnalta, koska keskiluokan sedanit alkavat kohta olla uhanalainen autoluokka. Leijonamerkinkin mallistosta löytyy jo melkoinen joukko erikokoisia crossovereita, mutta ranskalaiset eivät silti unohda perinteistä porrasperää.
508:n seuraajan kehitystyö on aivan loppumetreillä, ja auto esitellään vahvojen huhujen mukaan maaliskuun alussa avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. Muotoihin on haettu aivan uutta sporttisuutta, ja esikuvana toimii vuosi sitten samassa näyttelyssä paljastettu Instinct-niminen konsepti. Myös sisusta laitetaan perusteellisesti uusiksi. Uuteen 508:aan tulee pienempien pösöjen tyylinen miniratti, jonka yli mittaristoa katsellaan. Lisäksi laatuvaikutelman pitäisi kohentua huomattavasti.

Vanha 508 pohjautui vielä PF3-nimiselle pohjalevylle muun muassa Citroën C5:n tavoin, mutta seuraajassa siirrytään EMP2:ksi ristittyyn perusrakenteeseen. Se löytyy jo monen muun Peugeotin alta, ja samaa pohjalevyä hyödynnetään luonnollisesti PSA-konsernin muillakin merkeillä. Niihin kuuluu nykyään myös Opel Citroënin sekä luksusbrändi DS:n lisäksi. EMP2:ta käytetään jopa Toyota Hiacen manttelinperijänä toimivassa ProAcessa, joka on kehitetty yhteistyössä ranskalaisten kanssa.
Uuden 508:n sedan-malli on jopa hillitysti coupé-henkinen loivan kattolinjansa myötä. Enemmän tilaa kaipaaville tarjotaan tuttuun tapaan farmariversiota, joka lanseerataan hieman myöhemmin. Tulossa on myös pistokehybridimalli, joka haastaa esimerkiksi VW Passatin vastaavan version. Pistokehybridissä luotetaan bensakoneeseen, eli PSA-konsernin aiemmin hyödyntämä dieselhybridi on menneen talven lumia.
Uuteen 508:aan saa myös koko joukon ajoavustimia, jotka mahdollistavat osittain autonomisen ajamisen saksalaisten premium-merkkien tavoin. Moottorivalikoima on puolestaan pitkälti tuttu Peugeotin crossover-malleista, eli 508:n pellin alle saa todennäköisesti 1,2- ja 1,6-litraiset bensaturbot sekä 1,6- ja kaksilitraiset dieselit. Tavalliset mallit ovat aina etuvetoisia, mutta hybridin myötä 508 saattaa saada sähkömoottorin avulla luodun nelivedon.
Pian historian lehdille siirtyvän ensimmäisen sukupolven 508:n myynti laski viime vuonna peräti 39 prosenttia, eli seuraaja tulee kreivin aikaan. Uuttakin 508:aa valmistetaan ilmeisesti edeltäjänsä tapaan Ranskan Rennesissä ja Kiinan Wuhanissa. Sedanit ovat edelleen kovassa kurssissa Kiinassa, joten suurin osa 508:ista myydään nykyään siellä.
- Lähde Motor 1
Kommentoi Facebookissa