AUTOT Porschen GT-sarjan sportit kuuluvat markkinoiden hienoimpiin ajajan autoihin. Cayman GT4, 911 GT3, 911 GT3 RS ja tuleva 911 GT2 RS linkittävät eri rataluokissa koetellun tekniikan suoraan katuautoihin. GT-Porschet eivät siis ole mitään markkinointiosaston sanelemia koristeteippiversioita, vaan ne ovat lähes syntyneet kilparadalla.
Tällaisten autojen ostajakunta on luonnollisesti varsin suppea, kun taas katumaastureiden menekki sen kuin kasvaa lähes kaikissa segmenteissä. Yksi viime aikojen trendeistä on ollut SUV-luokan autojen erilaisten sporttiversioiden yleistyminen. Porsche toimi itse asiassa eräänlaisena pioneerina tässä suhteessa, kun ensimmäisen sukupolven Cayenne esiteltiin viitisentoista vuotta sitten.
Porschen ensimmäinen katumaasturi oli jo perusmallina melko sporttinen ilmestys silloisiin kilpailijoihin verrattuna, ja tupla-ahdetulla veekasilla varustettu Turbo veti niitäkin selvemmän kaulan muihin SUV-autoihin. Cayenne Turbo ja vieläkin tehokkaampi Turbo S kuuluvat edelleen saksalaismerkin mallistoon, mutta kilpailu on paljon kovempaa kuin katumaasturiluokan alkupäivinä.

Bentleyn ja Maseratin kaltaiset luksusmerkit ovat esitelleet omat SUV-tulkintansa, ja Lamborghinin tuleva Urus aikoo loppuvuodesta napata maailman urheilullisimman katumaasturin tittelin itselleen. Jopa Rolls-Royce on lähtemässä mittelöön mukaan, mutta brittien Cullinan-nimisessä SUV:ssa panostetaan merkin perinteiden mukaan täysillä ylellisyyteen.
Porschen katumaasturivalikoimaan kuuluu nykyään kookkaan Cayennen lisäksi pykälää pienempi Macan. Niistä molemmista on tarjolla Turbo-tykkiversiot, ja lisäksi Porsche on kehittänyt SUV:eistaan hieman vähemmän tehokkaat GTS-mallit. Katumaastureista ei ole kuitenkaan koskaan tulossa GT-brändättyjä malleja, mikäli GT-Porschejen katuversioiden kehitystyötä johtavaa Andreas Preuningeria on uskominen.
Hän totesi amerikkalaiselle Car and Driverille, että tämä vesittäisi koko idean näiden autojen taustalla. Ne ovat sukua kilpureille suoraan alenevassa polvessa, ja GT-logoilla varustettu Cayenne tai Macan olisi vain pelkkää markkinointisumutusta. Preuninger pitää kuitenkin SUV:eista, ja hän ajaa itsekin Cayenne Turbolla.
Niistä voitaisiin tehdä GT-versioita ainoastaan silloin, jos katumaastureita käytettäisiin myös Porschen moottoriurheilutoiminnoissa. Teoreettinen mahdollisuus voisi olla esimerkiksi Dakar-ralliin osallistuminen Macanilla tai Cayennella, mutta mitään tällaista ei ole kuitenkaan näköpiirissä. Lisäksi nykyiset aavikkorallikilpurit ovat niin kaukana katuautoista, että suoran linkin luominen katumaastureiden tuotantomalleihin olisi vähintäänkin kyseenalaista.
Kommentoi Facebookissa