AUTOT Porsche Boxster esiteltiin Stuttgartin urheiluautomerkin aloitusmalliksi jo yli 20 vuotta sitten. Ensimmäisen sukupolven Boxsterille naureskeltiin pienehkön tehon ja köyhän miehen 911:n imagon vuoksi, mutta ajettavuudeltaan kaksipaikkainen avoauto oli pesunkestävä Porsche.
Keskimoottorirakenne mahdollisti jopa tasapainoisemmat ajo-ominaisuudet kuin isoveljessä, ja Boxsterin seuraavatkin sukupolvet ovat pitäneet tätä perinnettä yllä. Valikoima täydentyi kymmenisen vuotta sitten umpikattoisella Cayman-sisarmallilla, ja viime vuonna autojen moottoritilassa tapahtui varsinainen vallankumous faceliftin yhteydessä.
Perinteiset kuusisylinteriset vapaasti hengittävät bokserit korvattiin nimittäin pienemmillä ahdetuilla neloskoneilla, joissa luotetaan edelleen vastaiskurakenteeseen. Tehoa ja ennen kaikkea vääntöä tuli kyllä lisää, mutta samalla menetettiin jotakin olennaista autojen luonteessa. Uusien moottorien soundia on haukuttu jopa viritetyn kuplavolkkarin kaltaiseksi, mikä ei ole kovin mairittelevaa legendaariselle sporttiautomerkille.
Faceliftin jälkeen 718 Caymanina ja Boxsterina tunnettujen keskimoottoriautojen kauppa ei ole sujunut viime aikoina kovin hyvin, mutta ehkäpä uusi GTS-versio saa myyntikäyrät osoittamaan jälleen ylöspäin.
GTS toimii mallisarjan huippuversiona ainakin siihen asti, kunnes seuraava Cayman GT4 esitellään. 2,5-litraisesta bokserinelosesta on houkuteltu uuden imukanavan ja optimoidun turbon ansiosta 365 hevosvoimaa. Maksimiteho on siis kasvanut 15 hepalla 718 S -malleihin nähden, ja vääntö kirjataan nyt 430 newtonin lukemaan. Kun lisävarustelistalta ruksaa PDK-kaksoiskytkinautomaatin, GTS:t pinkaisevat vain 4,1 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeus on puolestaan 290 km/h, ja viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 8,2–9,1 litraa satasella.
Perinnetietoisia ostajiakaan ei ole unohdettu, koska autoissa on vakiovarusteena kuusivaihteinen manuaali. Lisähintaa ei peritä myöskään vääntöä takapyörien välillä jakavasta Porsche Torque Vectoring -järjestelmästä, Sport Chrono -paketista tai PASM-nimellä tunnetusta aktiivijousituksesta. GTS-mallien alusta on sen ansiosta 10 milliä tavallisia versioita matalampi, ja ulkoa autot tunnistaa monista mustista elementeistä. Muun muassa etu- sekä takavalot on tummennettu, ja mallimerkinnän kertovat logotekstitkin ovat mustia. Lisäksi takapuskurin keskellä on musta diffuusori, joka reunustaa myöskin mustia tuplaputkenpäitä. Itse pakoputkistokin on laitettu uusiksi sporttisuuden nimissä.
Myös etupuskurista löytyy entistä urheilullisempia muotoja ja reilusti urheiluhenkistä mustaa. Mustanpuhuva ulkomuoto kruunataan tummilla 20-tuumaisilla vanteilla, ja sama linja jatkuu sisustassakin. Ensin huomio kiinnittyy Sport Chrono -pakettiin kuuluvaan ajanottokelloon, joka komeilee keskellä kojelautaa. Istuimet ovat luonnollisesti sporttimalliset, ja niiden keskiosat ovat alcantaraa Porschen muiden GTS-mallien tavoin. Samaa materiaalia löytyy myös muun muassa ratista, keskikonsolista ja kyynärnojasta. Lisäksi tarjolla on Porsche Track Precision App -niminen sovellus, joka tallentaa radalla kerätyt ajotiedot automaattisesti älypuhelimeen. Niitä voi myös analysoida sovelluksen avulla.
Uusien GTS-mallien hinnat ovat jo tiedossa Suomessakin. Edullisimmin pääsee käsiksi umpikattoiseen 718 Cayman GTS PDK:hon, joka keventää lompakkoa yli 122 000 eurolla. Avomallinen Boxster on kolmisen tuhatta kalliimpi, joten hintaero halvimpaan 911:een on enää reilun 20 000 euron luokkaa. 911:n takapellin alla on ahdettu kuutosbokseri, joten ikonisessa maineessa oleva isoveli saattaa olla edelleen houkuttelevampi vaihtoehto monelle ostajalle.
- Lähde Auto Motor und Sport
Kommentoi Facebookissa