Porschen museossa juhlistetaan 911:n alkutaipaletta – superharvinainen 901 esillä kevääseen asti

Porsche 911:tä on tähän päivään mennessä valmistettu yli miljoona kappaletta, ja sitä voisi luonnehtia maailman tunnetuimmaksi urheiluautoksi.

Porsche 911:tä on tähän päivään mennessä valmistettu yli miljoona kappaletta, ja sitä voisi luonnehtia maailman tunnetuimmaksi urheiluautoksi. (Kuva Porsche)

Porschen piti pakon edessä muuttaa mallimerkintä 911:ksi, ja loppu on historiaa.

AUTOT Suunnittelijaguru Ferdinand Porsche perusti firmansa jo 1930-luvun alussa, mutta ensimmäinen omalla nimellä varustettu malli tuotiin markkinoille vasta vuonna 1947. VW Kuplan teknisiin ratkaisuihin pohjautunut 356 lanseerattiin seuraavana vuonna, ja auto kohosi 1950-luvun mittaan melkoiseksi menestykseksi.

Porschesta tuli talousihmeen aikaisessa Länsi-Saksassa vaurauden symboli, mutta suurin osa tuotannosta laivattiin Atlantin taakse. Vanhalla mantereella sotineilla nuorilla miehillä oli kova tarve eurooppalaisille urheiluautoille, ja 356 osui mainiosti tähän saumaan. Kotimaassaan Porsche-kuskien merkkiuskollisuus oli niin kovaa tasoa, että he jopa tervehtivät aina toisiaan liikenteessä.

Punaisen 901:n entisöinti vei kolme vuotta, ja puuttuvia osia haalittiin muista saman ajan Porscheista.
Punaisen 901:n entisöinti vei kolme vuotta, ja puuttuvia osia haalittiin muista saman ajan Porscheista. (Kuva Porsche)

Porsche 356 alkoi olla kuitenkin jo melko vanhentunut konstruktio, kun 1950-luku läheni loppuaan. Urheiluauto uhkasi jäädä kakkoseksi jopa tehokkaammille sedaneille Saksan Autobahnien mittelöissä. Niinpä stuttgartilaiset ryhtyivät kehittämään autolle seuraajaa, joka tarjoaisi edeltäjäänsä enemmän suorituskykyä ja tilaa. Firman perustajan pojanpoika Ferdinand Alexander Porsche antoi uutuudelle muodot, jotka kohosivat ikoniseen asemaan seuraavien vuosikymmenten mittaan.

Vuonna 1963 Frankfurtin autonäyttelyssä lanseerattu 901 oli yksi show’n päätähdistä, mutta markkinoille auto saatiin vasta seuraavan vuoden aikana. Sporttia ehdittiin tehdä ainoastaan 82 kappaletta, kunnes Peugeot tuli väliin. Ranskalaisvalmistaja oli nimittäin varannut itselleen kaikki kolminumeroiset mallimerkinnät, joiden keskellä oli nolla. Niinpä Porschen piti pakon edessä muuttaa mallimerkintä 911:ksi, ja loppu on historiaa.

911:tä on tähän päivään mennessä valmistettu yli miljoona kappaletta, ja sitä voisi luonnehtia maailman tunnetuimmaksi urheiluautoksi. Porsche juhlistaa nyt mallisarjan alkutaipaletta tehtaan kyljessä Stuttgartissa sijaitsevassa museossaan. Siellä on joulukuun 14. päivästä lähtien ollut esillä yksi kaikkein varhaisemmista 911:stä, joka on itse asiassa vielä 901. Auto on 57. valmistunut yksilö, ja sen taustatarina on varsin kiehtova.

Porsche-museo selvitti, että alustanumerolla 300.057 varustettu auto oli yksi alkuperäisistä 901-malleista.
Porsche-museo selvitti, että alustanumerolla 300.057 varustettu auto oli yksi alkuperäisistä 901-malleista. (Kuva Porsche)

Tämä Porsche tuli nimittäin julkisuuteen toisen merkkinsä edustajan kanssa vuonna 2014, kun saksalainen TV-ryhmä oli kuvaamassa hylättyyn latoon jätettyä autokokoelmaa. Kuvausryhmä otti pikaisesti yhteyttä Porschen museoon, joka selvitti, että alustanumerolla 300.057 varustettu auto oli yksi alkuperäisistä 901-malleista. Museo osti molemmat latolöydöt itselleen, ja niitä alettiin kunnostaa entiseen loistoonsa.

Punaisen 901:n entisöinti vei kolme vuotta, ja puuttuvia osia haalittiin muista saman ajan Porscheista. Ulkokuoren lisäksi myös moottori, vaihteisto ja sisusta ovat nyt samassa asussa kuin tehtaalta lähtiessä. Porsche-fanien kannattaa suunnata Stuttgartiin kuluvan talven aikana, koska 901:tä voi ihailla museossa ensi vuoden huhtikuun kahdeksanteen päivään saakka.

Kommentoi Facebookissa