AUTOT Range Rover aloitti taipaleensa jo 1970-luvun alussa markkinoiden ainoana herraskaisena maasturina. Iso Range on pitänyt näistä perinteistä kiinni tähän päivään asti, mutta brändiä on laajennettu myös sporttisempaan ja pienempään suuntaan. Range Rover Sport tuli myyntiin reilut 10 vuotta sitten, kun taas vielä kompaktimpi ja urheilullisempi Evoque saapui täydentämään valikoimaa 2010-luvun alkupuolella.
Rangen myyntiluvut ovat kasvaneet mukavasti viime vuosina, mistä saadaan kiittää ennen kaikkea Evoquea. Tämä ei kuitenkaan riitä intialaisen Tatan omistuksessa oleville briteille, vaan tavoitteena on päästä yli 500 000 auton vuosimyyntiin. Rangen logiikan mukaan monet asiakkaat haluaisivat siirtyä Evoquesta hieman isompaan malliin, mutta hyppäys tuplasti kalliimpaan Range Rover Sportiin on monille liian suuri.
Tähän saumaan aiotaan iskeä coupé-henkisellä Velarilla, jonka pitäisi haastaa mm. Porsche Macan, BMW X6 ja Mercedes-Benz GLE Coupé. Auto on saanut nimensä alkuperäisen Rangen prototyypiltä, joka kehitettiin 1960-luvun puolella. Tällä kertaa tavoitteena ei ole tarjota äärimmäistä maastokelpoisuutta, vaan sporttiset ajo-ominaisuudet asfaltoiduilla teillä painavat vaakakupissa enemmän. Uusi Velar tehdään samalle pohjalevylle kuin sisarmerkki Jaguarin suosittu F-Pace, joka on saanut kiitosta ajettavuudestaan.

Sukulaisuus Jaguariin tarkoittaa sitä, että Rangen uutuus on Porsche Macania tilavampi, ja vähemmän viisto kattolinja mahdollistaa väljemmät oltavat takapenkillä sekä käytännöllisemmän tavaratilan kuin Bemarin ja Mersun coupé-henkisissä katumaastureissa. Kaikkien aikojen radikaaleimman näköiseksi Range Roveriksi povattu Velar on aina nelivetoinen, ja pellin alla käytetään pitkittäismoottoreita F-Pacen sekä isompien Rangejen tyyliin.
Tarjolle tulee sekä nelos- että kuutoskoneita bensa- ja dieselversioina, ja myös turbonelosta sekä sähkömoottoria hyödyntävä hybridi liittynee valikoimaan myöhemmin. Velarissa hyödynnetään aluksi nykyisiä Ford-pohjaisia V6-moottoreita, mutta ne korvataan myöhemmin Jaguar Land Roverin omilla suorilla kuutosilla. Nämä kolmilitraiset voimanlähteet ovat modulaarisia versioita JLR:n kaksilitraisista Ingenium-turbonelosista, mikä säästää valmistuskustannuksia synergiaetujen kautta.
Mallivalikoiman kruunuksi saatetaan tuoda vielä viisilitraisella mekaanisesti ahdetulla bensaveekasilla varustettu SVR, josta irtoaa noin 550 hevosvoimaa. Velarin painoksi uumoillaan vain noin 1800 kiloa, eli sporttimallin teho-painosuhde olisi huomattavasti paremmalla tolalla kuin saksalaiskilpailijoissa. Puhdasta täyssähkömallia ei sen sijaan olla suunnittelemassa, vaan tämä markkinarako jätetään suosiolla sisarmerkki Jaguarin tulevalle I-Pacelle.
Velaria ei tarvitse odottaa enää kauan, koska se paljastetaan kaiken todennäköisyyden mukaan jo ensi kuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Sveitsin show’ssa keskitytään muutenkin sporttisiin ja ylellisiin autoihin, joten Range Roverin uutuus on siellä kuin kotonaan.
Kommentoi Facebookissa