AUTOT VW-konsernin espanjalaishaara Seatilla on ollut viime vuosina hyvä vauhti päällä. Hiljattain lanseerattu Ibiza kuuluu pikkuautoluokan parhaimmistoon, ja auton pohjalta kehitettiin myös Arona-niminen katumaasturi yhä suositummaksi muuttuvaan pienten crossoverien luokkaan. Lisäksi pykälää suurempi Ateca on tehnyt todella hyvää jälkeä pykälää suurempien SUV-autojen sarjassa.
Kova uudistumistahti jatkuu tulevaisuudessakin. Seat on nimittäin luvannut esitellä vuoteen 2020 mennessä uuden automallin aina puolen vuoden välein. Merkin lippulaivaksi asettuvasta isosta Tarraco-katumaasturista on annettu jo esimakua, ja Atecasta esiteltiin juuri äskettäin sporttinen Cupra-versio. Niiden jälkeen vuorossa on Seatin kompaktiluokan syömähampaan seuraava sukupolvi.
Kyseessä on tietysti Volkswagen Golfin ja kumppaneiden sisarmalli Leon, jonka nykyversio esiteltiin vuonna 2012. Leon uudistuu automaailman tavallisen tahdin mukaisesti ensi vuonna, jolloin Golfinkin kahdeksas sukupolvi tuodaan markkinoille. Leon tehdään jatkossakin Martorellin tehtaassa nykymallista tutulle MQB-perusrakenteelle, jota myös VW Golfin, Audi A3:n ja Skoda Octavian seuraavat sukupolvet hyödyntävät.

Niiden akselivälit säilyvät malliuudistuksessa ennallaan, mutta Leonissa tätä strategista mittaa venytetään hieman parempien takajalkatilojen turvaamiseksi. Lisäksi vähemmän suosituksi osoittautunut kolmiovinen versio pudotetaan kokonaan pois mallivalikoimasta. Jatkossa Leonia saa siis viisiovisena hatchbackina ja ST-nimisenä farmarina. Moottorivalikoiman peruspilareina toimivat aluksi litran ja 1,5 litran kokoiset bensaturbot sekä 1,6-litrainen diesel.
Tarjonta täydentyy kuitenkin vuonna 2020 pistokehybridiversiolla. Vastaavaa mallia on tarjottu nykyisestä VW Golfista jo vuosien ajan, joten Seat saapuu näille apajille varsin myöhään. Tekniikka on kuitenkin ehtinyt ottaa tässä ajassa isoja loikkia, ja niinpä hybridi-Leonilla pitäisi päästä jo 50 kilometriä pelkän sähkön voimin.
Seatin toimitusjohtaja Luca de Meo on julistanut muutenkin vuoden 2020 espanjalaismerkin sähköistymisen vuodeksi. Hybridi-Leonin lisäksi esittelyvuorossa on Seatin ensimmäinen täyssähköauto, joka luodaan VW-konsernin upouuden MEB-perusrakenteen varaan. Se on kehitetty pelkästään sähköautoja varten, ja tilankäyttö on voitu optimoida huomattavasti perinteisiä polttomoottoreita kompaktimman sähkötekniikan ehdoilla.
Seatin sähköuutuuden toimintasäde on kuulemma noin 500 kilometriä. Lisäksi autoon tulee kehittynyt tietoviihdejärjestelmä ja pitkälle meneviä ajoavustimia, joiden pitäisi mahdollistaa vähintään kakkostason autonominen ajaminen. Uutuuden korimallista ei ole sen sijaan vielä mitään virallista tietoa, mutta jonkinlainen crossover lienee varsin vahva vaihtoehto nykyisen katumaasturibuumin aikoina.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa