AUTOT Seat on asemoitu VW-konsernin merkkien keskuudessa sporttisen nuorekkaaksi vaihtoehdoksi, ja monista malleista on tarjolla urheilullinen FR-varustetaso. Lisäksi Seatin valikoimaan kuuluu vielä astetta tulisempia Cupra-versioita, jotka ovat heittäneet haasteen GTI-luokan kovimmille menijöille. Suorituskyky ei ole jäänyt vain lupausten tasolle, koska esimerkiksi Leon Cupra piti hetken aikaa hallussaan nopeimman etuvetoauton titteliä legendaarisella Nürburgringin Nordschleifella.
Tällä hetkellä Cupra-valikoima rajoittuu vain kompaktiluokan Leoniin. Myös pienemmästä Ibizasta on ollut tarjolla Cupra-versio, mutta juuri markkinoille tulleesta uusimmasta sukupolvesta sellaista ei ole luvassa ainakaan lähiaikoina. Cupra-Seatit ovat olleet suorituskyvystään huolimatta ulkoisesti hyvin lähellä perusmalleja, mutta tämä saattaa nyt muuttua.

Seat on nimittäin patentoinut uuden logon Cupralle, jota ollaan ilmeisesti brändäämässä uudelleen. Merkillä on ollut entistä kunnianhimoisempia suunnitelmia sporttiautojensa osalta jo toissasyksystä lähtien, jolloin nykyinen toimitusjohtaja Luca de Meo aloitti tehtävässään. Lisäksi Seatin tuotekehitys- ja tutkimusosastoa johtava Matthias Rabe haluaisi hyödyntää nykyistä paremmin muun muassa vakioautoluokkien ratakilpureita rakentaneen Seat Sportin osaamista.
Nyky-Cuprissa on lähes huomaamattoman pieni ruutulippulogo, mutta uudessa logossa panostetaan näyttävyyteen. Tarkoituksena on ilmeisesti käyttää nuolimaista kuviota Cupra-tekstin yläpuolella, jotta sporttiversiot eivät jäisi keneltäkään huomaamatta. Seat ei ole suostunut kommentoimaan patenttihakemustaan, mutta espanjalaiset myöntävät muokkaavansa brändiään uuteen suuntaan.

Merkin virallinen edustaja on lisäksi vahvistanut, että tavoitteena on kehittää Seat Sportin toimintaa myös moottoriurheilun ulkopuolella. Cupran uudelleenbrändäys voisi lisätä merkin tuottoja, koska nykyistä omaleimaisemmista sporttiversioista pystyttäisiin perimään myös korkeampia hintoja. Tällä hetkellä esimerkiksi Leon Cupra on suorastaan edullinen vastaavan suorituskyvyn tarjoaviin kilpailijoihin nähden.
Urheilumallien suunnitteluun aiotaan siis antaa entistä vapaammat kädet. Leonista on jo kehitteillä nykyistä Cupraa ärhäkämpi versio, joka saa todennäköisesti Cupra R -nimen. Sen pitäisi tulla myyntiin vielä tämän vuoden puolella, jos Matthias Raben keväällä antamia lausuntoja on uskominen. Lisäksi suureen suosioon nousseesta Ateca-katumaasturista on tulossa sporttimalli ensi vuoden alkupuoliskolla. Siitä ei ole vielä varmaa tietoa, lanseerataanko nämä kaksi sporttiuutuutta jo uudistetun Cupra-brändin alla.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa