AUTOT YouGov koostaa vuosittain listan vahvimmista automerkeistä kuutta eri mielikuvamittaria käyttäen. Pisteindeksi muodostuu eri imago-osatekijöiden keskiarvosta. Laatu, yleinen mielikuva, vastine rahoille, suosittelu, maine ja asiakastyytyväisyys antavat yhdessä yleiskuvan brändistä.
Kun suomalaiset arvioivat automerkkejä näillä kuudella mittarilla, nousee Toyota ykköseksi. Toyota menestyy myös monilla muilla markkinoilla maailmalla ja nousee rankingin ykköseksi Suomen lisäksi muun muassa Australiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Norjassa.

Volvo nappaa Suomen rankingissa kakkossijan ja Mercedes-Benz kolmossijan. Mercedes-Benzin lisäksi useampi saksalaismerkki nousee TOP 10 -listalle. Volkswagen on neljäs, Audi viides ja BMW kuudes. Myös japanilaisia merkkejä löytyy listalta Toyotan lisäksi, Honda on sijalla yhdeksän ja Nissan sijalla kymmenen.
Pohjois- tai Itä-Suomessa asuvat ovat yliedustettuina Toyotan omistajissa koko väestöön suhteutettuna. Toyotan omistajien kotitalouden bruttotulot ovat myös keskimääräistä korkeammat ja keskimääräistä useampi heistä on naimissa. Kiinnostus autoihin on keskitasoa korkeampaa ja joka neljäs vierailee vähintään viikoittain autosivustoilla.
YouGov on kansainvälinen tietojen keräykseen ja analysointiin keskittyvä konserni. YouGov BrandIndex haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan. Nyt käytetty data on ajalta 01.02.2020–31.01.2021.
Lue myös: Automerkkien päätyminen ilkivallan kohteeksi vaihtelee – eniten vahingoitetaan saksalaismerkkejä
Kommentoi Facebookissa