ROMUTUSPALKKIO Hallitus on esittänyt, että Tasavallan presidentti vahvistaisi henkilöautojen romutuspalkkiota vuosina 2020-2021 koskevan lakimuutoksen. Presidentin on tarkoitus vahvistaa laki tänään ja se on voimassa 31.3.2022 asti.
Kyse on teknisestä tarkennuksesta. Lakiin on lisätty uusi momentti:
”Yhden uuden henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän yhdistämispalvelun hankintaan voidaan myöntää vain yksi romutuspalkkio.”
Sekava tilanne syntyi, kun liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti, että romutuspalkkion voi saada useammasta kuin yhdestä autosta. Myös liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja on Tekniikan Maailman mukaan antanut romutuspalkkioista kysyneelle kansalaiselle samanlaisen neuvon.
Jopa yli 200 ihmistä on saattanut romuttaa useampia autoja uskoen saavansa hyvityksen jokaisesta. Traficomin mukaan kymmenissä hakemuksissa, jotka sisältävät yhteensä satoja autoja, on kuitenkin ilmennyt viitteitä väärinkäytöksistä. Virasto on kertonut vievänsä selviä väärinkäytöksiä poliisin esitutkintaan.
Laki henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosina 2020 ja 2021 tuli voimaan 1.12.2020. Romutuspalkkion tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa.
Romutuspalkkiota voi saada 2000 euroa uuden flexfuel-auton eli korkeaseosetanoliauton, kaasuauton, täyssähköauton tai enintään 95 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävän ladattavan hybridin hankintaan ja 1000 euroa auton hankintaa varten, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 grammaa kilometriä kohden.
Romutuspalkkion voi myös käyttää uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio on enintään 1000 euroa.
Romutuspalkkiota varten on varattu kahdeksan miljoonaa euroa vuoden 2020 seitsemännessä lisätalousarviossa. Palkkiota maksetaan niin kauan kuin määrärahaa riittää. Tuen myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Kommentoi Facebookissa