Suomalaisten suosikkiartistit selvitettiin – kärjessä Haloo Helsinki!, Nightwish & Eppu Normaali

Yli 3000 täysi-ikäistä ihmistä kertoi tutkimuksessa mielipiteensä suosituimmista kotimaisista artisteista. (Kuvituskuva Fotolia)

Kaksi yhtyettä on ollut koko mittaushistorian ajan kymmenen suosituimman kotimaisen artistin joukossa.

TUTKIMUS Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight on tutkinut 20. kertaa suomalaisten kiinnostusta kulttuuriin, tapahtumiin ja kotimaisiin artisteihin. Täysi-ikäisen väestön keskuudessa suosituimpia aktiivisia kotimaisia artisteja ovat Haloo Helsinki!, Nightwish, Eppu Normaali, Arttu Wiskari, Apulanta ja BEHM.

Haloo Helsinki! on sijoittunut suomalaisten suosikkiartistiksi vuosina 2018, 2021 ja 2025. Bändi on sijoittunut kymmenen suosituimman kotimaisen artistin joukkoon jokaisena vuonna 2017 alkaen eli vertailukelpoisen artisteja koskevan tiedonkeruun alusta saakka.

Ainoa toinen tällä jaksolla vuosittain kymmenen suosituimman joukkoon yltänyt artisti on ollut Eppu Normaali, joka on koettu kiinnostavimpana artistina jokaisena vuonna 45-59-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa.

Pitkää uraa tehnyt Nightwish sijoittui tutkimuksessa ennätyksellisesti toiseksi ja Apulanta pysyi viime vuoden tapaan korkealla sijoittuen viidenneksi. Apulanta oli jo neljättä vuotta perättäin suosituin kotimainen artisti 30-44-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Nightwish on sijoittunut vuodesta toiseen kärkisijoille miesten keskuudessa, mutta tänä vuonna sijoitus koheni naisten keskuudessa

Viimeisen kolmen vuoden aikana ylivoimaisesti merkittävimmästä noususta on vastannut Kuumaa. Kuumaa sijoittui vielä vuoden 2023 tutkimuksessa sijalle 90 ja tänä vuonna sijoitus oli 10. Nousua on siivittänyt suosio naisten keskuudessa (sija 3.) ja nuorten 18-29-vuotiaiden aikuisten (sija 1.) keskuudessa.

Samalla aikajaksolla toinen merkittävä nousu nähtiin Käärijän noustessa sijalta 78. sijalle 23. Erika Vikmanin sijoitus on parantunut viiden vuoden aikajaksolla tasaisesti sijalta 120 sijalle 29. Vuosien saatossa tasaista nousua kansan suosioon on tehnyt myös Arttu Wiskari. Vuoden 2018 alussa tehdyssä tutkimuksessa Wiskari oli vielä sijalla 38. ja nyt seitsemän vuotta myöhemmin sijoitus on neljäs.

Sponsor Insight Finland on sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Kulttuuri- ja urheilumaailmaa luotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa noin 3200 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

Lue myös: Suomessa esitetystä musiikista vain 30 prosenttia on kotimaista – elävästä musiikista silti valtaosa

Kommentoi Facebookissa