Suomalaisten suosikkisportti uudistui ilmeeltään

Skoda Octavia RS:n katse on erilainen mustien valoumpioiden ja maskin ansiosta.

Skoda Octavia RS:n katse on erilainen mustien valoumpioiden ja maskin ansiosta. (Kuva Skoda)

Skoda Octavia RS:ssäkin on nyt nelivaloilme ja kiero katse.

AUTOT Monet hieraisivat silmiään, kun Skoda julkaisi myydyimmän autonsa facelift-version ensimmäiset kuvat jonkin aikaa sitten. Octavian tuttu ja turvallinen naamailme oli vaihtunut melko radikaalin näköiseen nelivalotyyliin, jossa valot ovat vielä keskenään eri kulmassa.

Muuten kasvojenkohotus oli odotetun kaltainen, eli tšekkisuosikki sai pieniä teknisiä parannuksia konsernisisartensa tyyliin. Skoda ei kuitenkaan julkaissut vielä RS-sporttiversion faceliftiä, vaan se jäi odottamaan vuoroaan. Nyt myös RS päästettiin julkisuuden valokeilaan, ja tällä kertaa uudistus on ulkoisestikin juuri sellainen kuin odotettiin.

Octavia RS:ssäkin on nyt totuttelua vaativa nelivaloilme, mutta auton katse on silti erilainen mustien valoumpioiden ja maskin ansiosta. Sisemmät valot näyttävät nyt lähes osalta maskia, mikä tekee muotoilusta yhtenäisemmän näköistä. Myös etupuskuri on laitettu uusiksi, ja reunimmaiset ilmanottoaukot ovat aiempaa vinommassa kulmassa.

Kylkilinjassa ei näytä olevan mitään uudistuksia, ja takapäässäkin on tyydytty vain ledivalojen tuoreeseen grafiikkaan. Lisäksi ledejä käytetään nyt jopa rekisterikilven valoissa, ja ajovaloihin saa lisähintaan mukautuvaa täyslediteknologiaa. Sisustasta ei ole vielä julkaistu kuvia, mutta tarjolle tulee tavallisten Octavioiden tapaan entistä isommilla kosketusnäytöillä varustettuja tietoviihdejärjestelmiä. Bolero- ja Amundsen-nimisissä systeemeissä on kahdeksantuumainen ruutu, kun taas parhaimman tason Columbuksessa on peräti 9,2-tuumainen näyttö.

Bensakoneinen RS kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja dieselmallilla kestää samassa suorituksessa 1,2 sekuntia pidempään.
Bensakoneinen RS kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja dieselmallilla kestää samassa suorituksessa 1,2 sekuntia pidempään. (Kuva Skoda)

Pellin alla tapahtuu sen verran, että 230-heppainen kaksilitrainen TSI-kone korvaa aiemman 220-hevosvoimaisen version. Myöhemmin saataville tulee todennäköisesti myös tehokkaampi 245-heppainen kone, joka on jo nähty VW Golf GTI:n faceliftissä. Dieselpuolella ei tapahdu muutoksia, eli 184-hevosvoimainen TDI jatkaa RS:n pellin alla entiseen malliin. Sen pariksi tarjotaan myös nelivetoa, ja kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on tässä tapauksessa vakiona. Muihin malleihin sen saa tuttuun tapaan lisähintaan.

Bensakoneinen RS kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja dieselmallilla kestää samassa suorituksessa 1,2 sekuntia pidempään. Sporttiversion varusteluun kuuluu mm. 15 millillä madallettu urheilualusta, ja RS-Octaviassa on myös 30 milliä entistä leveämpi raideväli. Muita tunnusmerkkejä ovat mm. punaiset jarrusatulat sekä 17–19-tuumaiset vanteet. Varustetarjontaan lukeutuu esimerkiksi progressiivinen ohjaus, adaptiivinen jousitus sekä lisäpörinää tuottava äänigeneraattori.

Octavia RS on ollut jo muutaman vuoden ajan Suomen suosituin sporttimalli, ja facelift-versio tulee kauppoihin alkuvuoden aikana. Nyt jäämme odottelemaan enää korkeammalla maavaralla varustetun Scoutin uudistumista.

Lähde Motor 1

Kommentoi Facebookissa