Tässä on yksi maailman kalleimmista avoautoista!

Hiilikuituisen korin ulkopinta on värjätty sinisävyisellä lakalla, joka jättää myös hiilikuidun kuvioinnin näkyviin.

Hiilikuituisen korin ulkopinta on värjätty sinisävyisellä lakalla, joka jättää myös hiilikuidun kuvioinnin näkyviin. (Kuva Pagani)

Lähes 800-hevosvoimainen Pagani Huayra Roadster esitellään parin viikon päästä Genevessä.

AUTOT Argentiinalaissyntyisen Horacio Paganin Italiaan perustama eksklusiivinen superautomerkki on noussut urheiluautomaailman eliittiin muutamassa vuosikymmenessä. Paganin viimeisin superauto, eli tuulen jumalan mukaan nimetty Huayra tuli markkinoille viitisen vuotta sitten, mutta siitä on tarjottu tähän asti vain umpikattoista versiota.

Edeltäjämalli Zondasta kehitettiin vieläkin kalliimpi kaksipaikkainen avomalli, ja nyt sellainen nähdään vihdoin myös Huayrasta. Upouuden Huayra Roadsterin maailmanensi-ilta koittaa maaliskuun alussa avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, joka tunnetaan muutenkin super- ja luksusautojen mekkana.

Pagani julkaisi auton viralliset promokuvat jo nyt, ja niissä esiintyvä avo on melkoinen näky. Hiilikuituisen korin ulkopinta on värjätty sinisävyisellä lakalla, joka jättää myös hiilikuidun kuvioinnin näkyviin. Sisustassa on puolestaan yhdistelty vaaleanruskean eri sävyjä, jotka sopivat hyvin yhteen harmaanruskean hiilikuidun kanssa.

ESP-ajonvakautusjärjestelmäkin on laitettu uusiksi, ja tarjolla on nyt viisi eri moodia.
ESP-ajonvakautusjärjestelmäkin on laitettu uusiksi, ja tarjolla on nyt viisi eri moodia. (Kuva Pagani)

Avomallit ovat yleensä umpiautoja painavampia erilaisten lisäjäykisteiden vuoksi, mutta hiilikuiturakenteisessa Huayrassa asia on toisin. Roadsterin kehitystyöhön on satsattu niin paljon, että avomalli on itse asiassa 80 kiloa kevyempi kuin vastaava coupé. Kaiken lisäksi korin vääntöjäykkyyttä on parannettu umpiversioon nähden, mikä on melkoinen saavutus avoautosta puhuttaessa. Tämä on onnistunut uusien komposiittimateriaalien ansiosta, ja Roadsterin massa on ainoastaan 1280 kiloa.

Teho-painosuhde on siis enemmän kuin kunnossa, koska hiilikuitukuoren alla mylvivästä Mercedes-AMG:n kuusilitraisesta V12:sta irtoaa muhkea 764 hevosvoiman teho ja yli 1000 newtonin vääntö. Entistäkin tehokkaamman tuplaturbokoneen voima välitetään Huayra BC -erikoismallista tutun, Xtracin valmistaman seitsemänpykäläisen sekventiaalivaihteiston kautta takapyörille.

Jousitustakin on peukaloitu, ja HiForg-nimisen superkevyen alumiinin käyttö on laskenut komponenttien painoa 25 prosentilla coupéen verrattuna. Tehokkaasta pysähtymisestä huolehtivat Brembon hiilikuitukeraamiset jarrut, ja jarrusatulat ovat edessä peräti kuusimäntäiset ja takana nelimäntäiset. Renkaina käytetään puolestaan Pirellin tätä autoa varten valmistamia erikoiskiekkoja, joiden koko on edessä 20 ja takana 21 tuumaa. Renkaiden kyljissä on jopa HP-kirjaimet muistutuksena Paganin perustajasta ja omistajasta.

Autoon on kehitetty kaksi eri kattoratkaisua, joista ensimmäinen on kevyt hiilikuituinen hardtop.
Autoon on kehitetty kaksi eri kattoratkaisua, joista ensimmäinen on kevyt hiilikuituinen hardtop. (Kuva Pagani)

ESP-ajonvakautusjärjestelmäkin on laitettu uusiksi, ja tarjolla on nyt viisi eri moodia. Ääriasennossa koko systeemin saa pois päältä, ja seuraavaksi äkäisin vaihtoehto on rata-ajoonkin sopiva Race. Autoon on kehitetty kaksi eri kattoratkaisua, joista ensimmäinen on kevyt hiilikuituinen hardtop. Sen keskiosassa on käytetty myös lasia, jolloin Roadster vaikuttaa katto päällä hyvin coupé-maiselta. Toinen vaihtoehto on kankaasta ja hiilikuidusta tehty kate, jota pystyy kuljettamaan myös auton sisällä sateen sattuessa.

”Tavallisen” Huayran ovet aukeavat lokinsiipityyliin ylöspäin, mutta avon oviratkaisua ei ole vielä suostuttu kertomaan. Se on sijaan tiedossa, että Roadstereita valmistetaan ainoastaan 100 kappaletta, ja ne kaikki on jo myyty. Lähes 2,3 miljoonan euron veroton lähtöhintakaan ei siis näytä olevan mikään ongelma tämän kaliiberin asiakkaille.

Kommentoi Facebookissa