AUTOT Toyota on parhaiten tunnettu luotettavien, mutta hieman harmaiden perusautojen valmistajana. Merkki on kuitenkin tehnyt historiansa aikana monia urheiluautojakin, joihin kuuluvat mm. MR2:n ja Supran eri sukupolvet. Lisäksi japanilaiset ovat kilpailleet menestyksekkäästi niin rallissa kuin radallakin menneiden vuosikymmenten mittaan.
Toyotan kansainvälisistä moottoriurheilutoiminnoista on jo jonkin aikaa vastannut merkin oma Gazoo Racing. Se on ajattanut japanilaisten kilpa-autoja mm. legendaarisessa Nürburgringin 24 tunnin kisassa ja urheiluprototyyppien pitkän matkan koitoksista koostuvassa WEC-sarjassa. Nyt eri luokkien kirjo kasvaa vielä rallin MM-sarjalla, johon Toyota palaa ensi vuonna. Rallitiiminkin taustalla vaikuttaa Gazoo Racing, ja tallipäälliköksi on pestattu alan elävä legenda Tommi Mäkinen.
Gazoo Racing ei ole kuitenkaan pelkästään kilpatalli, vaan sen nimen alla on myyty myös sporttisia katu-Toyotoja Japanin markkinoilla. Ne ovat olleet piensarjoina valmistettuja erikoismalleja, joita on markkinoitu GRMN– ja G’s-brändien alla. GRMN on muuten lyhenne sanoista Gazoo Racing Masters of Nürburgring, joten japanilaisia ei voi ainakaan syyttää turhasta vaatimattomuudesta.

Nyt Toyota harkitsee Gazoo Racingin toiminnan laajentamista ja sen kehittämistä täysiveriseksi katuautojen sporttibrändiksi, joka pystyisi haastamaan esimerkiksi Mercedes-AMG:n ja BMW M:n. Gazoon pomo Koei Saga totesi, että hän haluaisi nostaa tällä hetkellä vain Japanissa käytetyn brändin maailmanlaajuisesti tunnetuksi. Tällöin katuautoja pystyttäisiin markkinoimaan Gazoo Racingin kilpatallien saavuttaman menestyksen avulla vanhan ”win on Sunday, sell on Monday” -filosofian mukaisesti.
Tämän saavuttaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty erityisesti Euroopan markkinoilla. Vanhalla mantereella riittää kovia kilpailijoita, joilla on jo vuosikymmenten perinteet ja kokemus urheilullisten katuautojen valmistamisessa. Gazoo Racingin nostaminen alan merkittäväksi tekijäksi vaatii myös melkoisia investointeja, mutta Toyota aikoo silti luoda oman vastineensa esimerkiksi BMW:n M-brändille.
Viimeisin Gazoon virittämä auto oli kotimarkkinoille suunnattu GT86 GRMN, jonka pohjana käytettiin Toyotan takavetoista GT86-pikkusporttia. Kevennettyä ja tehoiltaan hieman piristettyä autoa valmistettiin vain 100 kappaletta, eli virityspaja on tähän asti ollut todella pieni tekijä urheilullisten menopelien markkinoilla.
Toyota on muutenkin panostamassa urheiluautoihin, koska legendaarinen Supra saa pian seuraajan monen vuosikymmenen odotuksen jälkeen. Uusi Supra kehitetään yhteistyössä BMW:n kanssa, ja baijerilaisten tulkinta aiheesta saa Z5-nimen. Siitä ei ole vielä tietoa, onko Gazoo Racingilla sormensa pelissä myös tässä yhteistyöprojektissa, mutta Gazoon virittämä Supra voisi olla hyvä vastinpari BMW Z5:n mahdolliselle M-versiolle.
Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa