Tuhoisan liikenneturman tutkinta valmistui – onnettomuudessa menehtyi kaksi ja loukkaantui neljä

Poliisi on tutkinut asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuoleman tuottamuksena ja useina vammantuottamuksina. (Kuvituskuva Poliisi)

Konginkankaan kohdalla henkilöauto oli lähtenyt ohittamaan edellä ajanutta raskasta ajoneuvoyhdistelmää.

LIIKENNETURVALLISUUS Konginkankaalla tapahtuneen liikenneonnettomuuden tutkinta on valmistunut. Hätäkeskus sai 9.1.2022 klo 12.39 ilmoituksen tieliikenneonnettomuudesta, jossa oli osallisena kaksi henkilöautoa. Tehtävälle määrättiin useita poliisipartioita sekä pelastuksen- ja ensihoidon yksiköitä.

Tapahtumapaikalla ilmeni, että valtatiellä neljä Konginkankaan kohdalla pohjoiseen suuntaan matkalla ollut henkilöauto oli lähtenyt ohittamaan edellä ajanutta raskasta ajoneuvoyhdistelmää. Ohitustilanteessa, loivasti oikealle kaartuvassa mutkassa, ajoneuvon kuljettaja on menettänyt ajoneuvon hallinnan sillä seurauksella, että ajoneuvo on lähtenyt sivuluisuun.

Pohjoiseen matkalla ollut ajoneuvo ajautui vastaantulevien kaistalle, törmäten vasen kylki edellä vastaan tulleeseen henkilöauton etuosaan. Törmäyksen jälkeen etelän suuntaan matkannut henkilöauto osui raskaan ajoneuvoyhdistelmän vasempaan kylkeen. Onnettomuudessa menehtyi kaksi henkilöä ja loukkaantui yhteensä neljä henkilöä.

Pohjoiseen mentäessä Konginkankaantien risteyksen jälkeen alkaa 800 metriä pitkä ohituskaista, missä nopeusrajoitus on 80 km/h. Onnettomuus on tapahtunut ohituskaistatiealueella. Tien kunnossapidosta vastaa Keski-Suomen ELY-keskus, joka on sopinut tienpidosta YIT Suomen kanssa. Tienhoidollisesti asiassa on noudatettu Liikenneviraston laatimaa maanteiden talvihoidosta annettua ohjetta.

Tieolosuhteet tapahtumahetkellä 9.1.2022 kello 13.00 olivat seuraavat:

  • poutainen pakkaspäivä
  • tien pinnan lämpötila -13,5, ilma -15,5, kastepiste -17,1
  • viimeisin merkittävä lumisade ollut 6.-7.1
  • ajoradat kuivat, mutta ajoratojen väliin muodostunut jäätä
  • ohituskaistat eivät täysin puhtaat

Onnettomuus tapahtui ohitustilanteessa keskikaiteettomalla ohituskaistaosuudella. Onnettomuuspaikka oli ylämäkeen ulkokaarteessa, jossa tapahtui ajoneuvon hallinnan menetys ja törmäys vastaantulevien kaistalla. Ajourat olivat ennen onnettomuuspaikkaa pitävät ja niiden ulkopuolella alueet jäisiä tai lumipolanteisia. Olosuhteet ovat olleet vastaavat myös onnettomuuspaikan jälkeen. Onnettomuuspaikka on ajokaistojen osalta ollut erittäin liukas. Ohituskaista on myös ollut hienokseltaan pakkaslumipeitteinen.

Juttuvinkki: Nuori mies törmäsi ohitustilanteessa vastaantulijan keulaan – autossa neljä ulkomaista turistia

Konginkankaan alueella oli vallinnut ennen onnettomuutta useamman päivän ajan kylmä, heikkotuulinen, pääosin poutainen pakkassää, joskin ajoittain oli tullut heikkoa pakkaslumisadetta. Sää oli ollut ajoittain myös selkeä. Selkeään kylmään ilmamassaan syntyy talvisessa korkeapainetilanteessa helposti matalaa sumupilveä, tuulen nopeudesta riippuen muutaman kymmenen tai sadan metrin korkeuteen.

Tällainen matala sumupilvi koostuu syntyessään tyypillisesti pienistä vesisumupisaroista, jotka kuitenkin kovalla pakkasella – yli -10 astetta – muuttuvat nopeasti pieniksi lumikiteiksi ja satavat pikkuhiljaa alas, jolloin pilvi hälvenee. Kireällä pakkasella – alle -20 astetta – pilvi muodostuu ilman näkymättömästä vesihöyrystä suoraan hennoksi jääkidepilveksi.

Konginkankaan turmapaikka sijaitsee hieman muuta ympäristöään korkeammalla. Talvella matalaa sumupilveä esiintyy tyypillisesti mäkien lakialueilla. Tällainen vähäinenkin korkeusero saattaa aiheuttaa sen, että kylmissä talvisissa pakkastilanteissa mäkien lakialueilla ajoittain esiintyvä matala sumupilvi kuuraannuttaa tiet, kun pilven kosteus muuttuu tienpinnalla kuuraksi, joko suoraan ilmasta härmistymällä tai alijäähtyneistä sumupilvipisaroista tienpintaan jäätymällä.

Edellä mainittu ilmiö voisi selittää sen, miksi Konginkankaan onnettomuuspaikan tienoilla kaistojen ajourat olivat kuuraiset, kun sen etelä- ja pohjoispuolella pääosin paljaat ja kuivat.

Poliisi on tutkinut asiaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kuoleman tuottamuksena ja useina vammantuottamuksina. Esitutkinta ei johda syyteharkintaan epäillyn menehtymisen johdosta. Asiaan liittyvien kuolemansyynselvittämiset ovat edelleen kesken.

Lue myös: Rekka ja kolme henkilöautoa vakavassa onnettomuudessa – tuhoisa turma Konginkankaalla

Kommentoi Facebookissa