FORMULA 1 Formula ykkösten alkukausi on Red Bullin ylivoiman takia ollut umpitylsää katsottavaa. Ellei jotain yllättävää tapahdu, voittaa Max Verstappen tänäkin vuonna maailmanmestaruuden.
Verstappenin ainoa varteenotettava haastaja on hänen tallikaverinsa Sergio Perez. Red Bull pyrkii antamaan Perezille vapaat kädet mestaruustaistoon, mutta ongelmana on, ettei Perez ole riittävän tasainen eri radoilla, jotta hänellä olisi saumoja Verstappenin haastamiseen.
Red Bullia on turha syytellä siitä, että se on tehnyt erinomaista työtä. Sen sijaan syyttävän sormen voi osoittaa Mercedeksen, Ferrarin ja Alpinen (Renault) suuntaan, jotka jättibudjeteistaan huolimatta ovat Red Bullin kilpailukyvystä todella kaukana.
Mercedes on saamassa Imolassa ajettavaan seuraavaan kisaan uudistuspaketin. Miamissa viime sunnuntaina kuudenneksi sijoittunut Mersu-kuski Lewis Hamilton ei usko nousevansa sen avulla kärkeen.
– Ei näytä siltä, että olisi tulossa sekunnin parannus kierrosajoissa, jota tarvitsisin, Hamilton myönsi mediahaastattelussa Miamin kisan jälkeen.
Mercedeksen toinen ajaja George Russell oli tuloksissa neljäs.
– On paljon odotuksia Imolassa, mutta olimme 30 sekuntia tänään kärkeä perässä ja liian kaukana Aston Martinin Fernando Alonsostakin, myöntää Russell realiteetit.
Ferrarikaan ei Miamin F1-kilpailussa menestynyt. Tallin kuskeista Carlos Sainz oli viides ja Charles Leclerc seitsemäs.
Leclerc romutti autonsa sekä perjantain harjoituksissa että lauantaina aika-ajoissa, mutta niiden piikkiin epäonnistumista ei voinut laittaa. Ferrarin auto ei vain ole riittävän nopea.
– Oli vaikeuksia koko ajan. Sama tilanne kuin kauden avauksissa. Olimme kilpailukykyisiä aika-ajoissa, mutta kisassa on ongelmia hullun lailla, Leclerc sanoi Sky Sportsin mukaan.
Red Bull on tällä hetkellä ylivoimainen, mutta muutkin tallit ovat laittamassa Ferraria pinteeseen.
– Mercedekset ovat nopeita, Aston Martinit todella nopeita. Eikä Alpinekaan näytä huonolta. Meillä on paljon työtä, Leclerc sanoi suorasukaisesti.
Sähköautosarja Formula E:tä on ajettu jo kahdeksan vuoden ajan, mutta julkisuusarvonsa osalta sarja on jäänyt pahasti F1:n varjoon. Autotehtaatkin panostavat enemmän Formula ykkösiin, jossa kilpaillaan hybriditekniikalla, vaikka sähköautojen odotetaan tekevän markkinoilla läpimurtonsa hyvinkin pian.
Mitä kisojen viihdearvoon tulee, peittoaa Formula E jännittävyydessään Formula ykköset mennen tullen. Viime vuoden Monacon Formula 1-kilpailussa nähtiin vain 12 ohitusta. Tämän vuoden Monacon Formula E-kilpailussa ohituksia oli peräti 116.
Formula ykköset nauttii yhä hurjasta suosiosta, mutta nykyisellä menolla seinä voi pian tulla vastaan. Yleisö haluaisi katsoa kuitenkin jännittävämpiä kilpailuja. Formula E:n tapahtumarikkaus voisi nostaa Formula ykkösiä vieläkin enemmän.
Formula E:n tasaisuus johtuu pienemmistä budjeteista sekä standardiosista. Erot autojen suorituskyvyn välillä ovat paljon pienempiä ja kuljettajien erot tulevat enemmän esiin.
Formula ykkösissä tämä tiedostetaan, mutta on toinen juttu, miten tallit saataisiin hyväksymään muutoksia, jotka tasoittaisivat pakkaa.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Max Verstappen säväytti – Valtteri Bottaksen kyyti ei riittänyt
Kommentoi Facebookissa