TYÖTAISTELUT Viime viikon lopulla viisi Avaintyönantajat Avainta ry:n jäsenyhteisönä olevaa satamaosakeyhtiötä eli Oulu, Kokkola, Rauma, Naantali ja Turku saivat Suomen Merimiesunioni ry:ltä ja Auto- ja Kuljetustyöntekijäliitto AKT ry:ltä työtaisteluilmoituksen.
Työtaisteluilmoituksen mukaan edellä mainitut liitot järjestävät jäseninään olevia torninosturinkuljettajia ja satamavalvojia koskevan lakon maanantaina 29.1. klo 6 alkaen vauhdittaakseen työehtosopimusneuvotteluita.
Työtaistelun kestoa ei rajattu työtaisteluilmoituksessa. Liitot myös ilmoittavat, että mikäli työnantaja teettää tavalla tai toisella työtaistelun alaista työtä, ne ovat valmiina tukitoimiin.
Työtaistelulla uhkaamalla Merimiesunioni ja AKT pyrkivät saamaan oman työehtosopimuksensa. Tällä hetkellä mainituissa satamaosakeyhtiöissä sovelletaan kaikkiin työntekijöihin Avaintyönantajien työehtosopimusta. Samaa työehtosopimusta sovelletaan riippumatta siitä, mihin työntekijäliittoon työntekijä kuuluu.
– Yleensä työehtosopimusshoppailusta syytetään työnantajaa. Nyt on käytännössä kysymys työntekijäpuolen shoppailusta eli siitä, että keskimäärin noin 50 000–70 000 euroa vuosiansioita saaneille henkilöille pyritään saamaan vielä jotain lisää. Tämä tapahtuisi Avaintyönantajien ja sen sopijapuolten sopimusjärjestelmä sivuuttaen. Mahdollinen työtaistelu iskisi karulla tavalla vientiin – juuri nyt, kun vienti vetää, toteaa Avaintyönantajat ry:n toimitusjohtaja Vesa Laine.
Työtaisteluilmoituksen kohteena olevien satamien osalta lakkoon osallistuvia työntekijöitä on arvioiden mukaan 20–45. Mikäli lakko aloitetaan, satamien toiminta kuitenkin käytännössä lamaantuu välittömästi.
Heijastevaikutukset ovat Avaintan mukaan raskaat vientisektorilla toimiville yrityksille. Laineen mukaan tilanteen selvittäminen on aloitettu.
– Tällä tilanteella on yhteiskunnallisesti erittäin suuri merkitys. Olemme tietysti jo selvitelleet tilannetta ja käymme lähipäivinä keskusteluja eri tahojen kanssa asian tiimoilta. Muutamien päivien päästä pystymme tarkemmin arvioimaan jatkotoimiamme. Avaintan ja satamien tavoitteena on turvata ulkomaankaupan sujuvuus, jatkaa Laine.
Kommentoi Facebookissa