AUTOT Honda CR-V:n ensimmäinen sukupolvi tuli myyntiin jo 20 vuotta sitten, eli auto kuuluu katumaasturiluokan pioneereihin. Hondan SUV on ehtinyt jo viidenteen sukupolveensa, joka on ollut tarjolla Atlantin toisella puolella viime vuoden lopulta lähtien. Euroopassa uutta CR-V:tä ei ole kuitenkaan vielä nähty.
Asia muuttuu pian, koska viidennen sukupolven CR-V:n Eurooppa-versio saa ensi-iltansa pikapuoliin ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä. Kyseessä on virallisesti vielä prototyyppi auton hybridiversiosta. Autosta tulee Hondan ensimmäinen hybridivoimanlähteellä varustettu katumaasturi vanhalla mantereella. CR-V:tä vauhdittaa Atkinson-työkierrolla varustetun kaksilitraisen i-VTEC-nelosen lisäksi sähkömoottori, ja toinen sähkömoottori toimii generaattorina.
Hybridissä ei tarvita perinteistä vaihteistoa, ja niinpä autossa on vain yksi kiinteä pykälä. Sen pitäisi mahdollistaa väännön pehmeä välittäminen, ja liikkuvien komponenttien välillä on kuulemma suora yhteys. Tarjolla on kolme ajomoodia, eli EV Drive, Hybrid Drive ja Engine Drive.
Niistä ensimmäisessä liikutaan pelkän sähkömoottorin voimin, kun taas hybridimoodissa polttomoottori tuottaa voimaa generaattorina toimivalle sähkömoottorille. Se siirtää tehon eteenpäin auton liikkumisesta vastaavalle sähkömoottorille. Engine Drive -asetuksella mennään puolestaan pääosin polttomoottorin voimin, mutta sähkömoottori antaa tarvittaessa lisäpotkua.
Kuskin ei tarvitse tietää tästä mitään, koska i-MMD:ksi – Intelligent Multi-Mode Drive – nimetty järjestelmä tekee työn kuljettajan puolesta. Systeemi valitsee kulloisiinkin ajo-olosuhteisiin parhaiten sopivan moodin, joka hyödyntää bensan ja sähköenergian mahdollisimman taloudellisesti. Kaupunkiliikenteessä auto kulkee useimmiten puhtaalla sähköllä tai hybridiasetuksella, ja Engine Drive -moodilla saadaan haluttaessa lisävauhtia menoon.
Hybridi-CR-V:n prototyyppi näyttää lähes samalta kuin viime keväänä Shanghain autonäyttelyssä esitelty vastaava hybridi ja Jenkeissä jo jonkin aikaa myynnissä ollut tuotantomalli. Etupuskurin alareunan ledinauhat erottavat auton kuitenkin Amerikan markkinoiden bensa-CR-V:stä, ja myös ajovaloissa sekä maskissa on pienenpieniä eroja.
Hondan hybridikatumaasturin tuotantoversio saapuu Euroopassa myyntiin ensi vuoden aikana, ja auton tarkemmat tekniset tiedot luvataan kertoa alkuvuonna. Lisäksi CR-V:stä tulee tarjolle 1,5-litraisella turbonelosella varustettu bensaversio, jota saa joko kuusipykäläisellä manuaalilla tai CVT-automaatilla. Dieseliä uudesta CR-V:stä ei sen sijaan nähdä enää lainkaan edes vanhalla mantereella. Diesel on ollut monessa Euroopan maassa CR-V:n suosituin moottorivaihtoehto, mutta sen asiakkaat aiotaan nyt ohjata hybridin pariin.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa