AUTOT Brittiaatelinen Aston Martin on tehnyt pitkän historiansa aikana hienoja urheiluautoja, mutta parhaiten merkki tunnetaan James Bondin kulkupelinä. Perinne alkoi jo vuoden 1964 Goldfingeristä, jossa 007 kurvaili sittemmin legendaariseen maineeseen kohonneella DB5:llä. Viimeisessä Spectre-leffassa Bondin alla nähtiin puolestaan DB10-niminen sportti, joka luotiin pelkästään elokuvaa varten.
Autolla oli kuitenkin kauaskantoisempiakin seurauksia, koska sen muotoilusta on otettu vaikutteita Astonin uusimpiin tuotantomalleihin. Muutamia DB10:n muotoilukikkoja nähtiin jo viime vuonna lanseeratussa DB11:ssä, ja samaa linjaa jatketaan tämän vuoden aikana esiteltävän Vantagen kohdalla. Viimeksi mainittu toimii brittimerkin valikoiman aloitusmallina, ja siitä julkaistiin nyt ensimmäiset viralliset kuvat.
Auto on niissä vielä naamiointiteipin peittämä, mutta perusmuodot erottuvat jo varsin hyvin. Uuden Vantagen etupää muistuttaa todella paljon Bondin DB10:tä, koska etuvalot ovat samantyyliset viirut ja maski on vedetty hyvin alas etupuskuriin elokuva-auton tavoin. Autojen mittasuhteetkin muistuttavat toisiaan, ja Vantagen peräpäätä näyttäisivät koristavan integroitu ankanpyrstöspoileri sekä litteät takavalot DB10:n tyyliin.
Uutta Vantagea voisi siis kutsua lähestulkoon Spectressä nähdyn Bond-auton tuotantoversioksi, mutta uutuuteen on otettu muutamia vaikutteita myös brittien Vulcan-nimisestä hyperautosta. Vantagen prototyyppejä on bongattu salavalokuvaajien linsseihin jo aiemmin, mutta tuolloin auton tekniikka oli verhottu vielä DB11:n lyhennettyihin kuoriin. Nyt julkaistuissa kuvissa Vantage nähdään siis ensimmäistä kertaa lopullisessa muodossaan.

Toisen sukupolven Vantage perustuu samalle alumiinirakenteelle kuin tuore DB11, mutta pohjalevyä on lyhennetty jonkin verran Vantagen kompaktimpien mittojen vuoksi. Auton pitäisi olla sekä kevyempi että rakenteeltaan jäykempi kuin jo vuodesta 2005 lähtien valmistettu edeltäjämalli. Edullisinta Vantagea vauhdittaa tuttuun tyyliin V8, mutta muuten moottorissa ei ole mitään samaa Astonin vanhan kasin kanssa.
Uusi pannu on nimittäin hankittu Saksasta Mercedes-AMG:ltä, ja sitä käytetään myös DB11-isoveljessä. Vaikka nelilitrainen tuplaturbokone ei ole aito britti, Aston Martin on kehittänyt sitä varten uuden moottorinohjaussoftan. Sen myötä äänten ja koneen luonteen pitäisi vastata paremmin Astonin omaa tyyliä. Nykyisessä V8 Vantagessa on 430 hevosvoimaa, mutta uuden tuplaturbomyllyn teholukemaksi arvellaan noin 500 heppaa. Auton pitäisi singahtaa näillä voimavaroilla suunnilleen neljässä sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on selvästi yli 300 km/h.
Autoa saa ilmeisesti sekä kuusivaihteisella manuaalilla että kaksoiskytkinautomaatilla, ja jossakin vaiheessa valikoima täydentyy vielä 5,2-litraisella tupla-ahdetulla V12:lla varustetulla versiolla. Sen vuoro on vasta myöhemmin AMR-brändätyn ratahenkisen version tavoin. Astonilla pitää muuten lähivuosina kiirettä, koska Vantagen ja muiden nykymallien seuraavien sukupolvien lisäksi valikoima täydentyy vielä DBX-katumaasturilla, uudella neliovisella Lagondalla sekä täyssähköisellä RapidE:llä.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa