AUTOT Audilla on pitkät perinteet tehokkaiden nelivetoautojen valmistajana. Kaikki alkoi vuonna 1980 esitellystä alkuperäisestä Quattrosta, ja RS-sarja sai alkunsa 1990-luvun puolenvälin RS 2 Avantista. Se oli Porschen kokoama erikoismalli, mutta myöhemmät RS:t ovat tulleet rinkulamerkin omilta linjoilta.
Audin sporteissa on kyllä riittänyt tehoa, mutta valitettavan harva niistä on ollut aidosti hauska ajaa. Viimeinen lehdistön ylistämä RS-Audi on yli kymmenen vuoden takainen RS 4, ja lähes kaikkia sen jälkeisiä malleja on syytetty steriilistä tai puskevasta käytöksestä mutka-ajossa. Tämä koskee myös ensimmäisen sukupolven RS 5:tä, joka on jäänyt historiaan pikemminkin kauniiden muotojensa vuoksi.

Nyt saksalaiset esittelivät auton seuraajan Geneven autonäyttelyssä. Uusi RS 5 on edelleen kaunis katsella, vaikka muodot eivät olekaan yhtä puhdaslinjaiset kuin edeltäjässä. Kyljistä löytyy tutut lokasuojanpullistukset, ja etupuskurissa on paljon isommat ilmanottoaukot kuin tavallisessa A5:ssä. Ne on verhottu RS-tyylin mukaisella hunajakennoritilällä maskin tavoin, ja toki myös sivuhelmat ja massiivisia pakoputkenpäitä reunustava diffuusori kertovat auton erityisstatuksesta.
Lisäksi RS 5:ssä on tummat etuvaloumpiot sekä hillitty spoilerilippa takaluukun kannen päällä, ja lisähintaan tarjolla on BMW:n M-malleista inspiraationsa saanut hiilikuitukatto. Vanteet ovat vähintään 19-tuumaiset, mutta suurin osa ostajista päätynee tuumaa isompiin kiekkoihin. RS-linja jatkuu sisustassakin, jonka herkkuihin kuuluvat sisarmalleista tutut sporttipenkit, alareunastaan litistetty ratti, monenlaiset alcantara- ja hiilikuitukoristeet sekä kattava arsenaali RS-logoja.
Edeltäjässä kiljunut vapaasti hengittävä V8 on saanut väistyä modernimman tuplaturbo-V6:n tieltä. Tavallaan kyseessä on paluu juurille, koska Audi hyödynsi vastaavaa konstruktiota jo 2000-luvun alun RS 4:ssä. Uuden RS 5:n kone on tietysti paljon kehittyneempi, ja se on itse asiassa jo käytössä sisarmerkki Porschen Panamera 4S:ssä. 2,9-litraisesta myllystä irtoaa kuitenkin RS 5:ssä vieläkin enemmän potkua, ja teholukema on komeat 450 hevosvoimaa. 600 newtonin huippuvääntö on vieläkin vakuuttavampi arvo, ja vääntöä on tullut lisää peräti 170 newtonmetrin verran edeltäjään nähden.

Nelivetoinen sportti-Audi pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,9 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeuden saa nostettua 280 km/h:n lukemaan lisävarustelistalta löytyvän dynamiikkapaketin myötä. Keskikulutukseksi kerrotaan 8,7 litraa satasella, eli taloudellisuus on parantunut ainakin teoriassa 17 prosentilla vanhaan RS 5:een verrattuna. Tätä auttaa myös noin 60 kilolla pienentynyt paino, mutta massaa on silti edelleen 1655 kiloa.
Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja Quattro-nelivedon voimanjako on takapainotteinen 40:60. Ajettavuutta parantaviin herkkuihin kuuluvat myös mm. taka-akselin sporttitasauspyörästö, mukautuvat iskunvaimentimet, keraamiset jarrut ja erityisillä RS-säädöillä varustettu ohjaus, joten autossa on ainakin paperilla kaikki edellytyksen hauskanpitoon. Toivottavasti RS 5 lunastaa tällä kertaa nämä lupaukset käytännössäkin.
Tekniikan muita kohokohtia ovat muun muassa matriisiledivalot, langattoman netin hotspot, tuulilasin heijastusnäyttö ja jopa 30 eri ajoavustinta, eli Audin uutuus on tässä suhteessa ajan hermolla. Uusi RS 5 tulee Euroopassa myyntiin kesäkuussa, joten se nähtäneen Suomessakin pikapuoliin.
Kommentoi Facebookissa