AUTOT VW:n nykyinen Polo oli pikkuautoluokan ehdotonta kärkikaartia markkinoille tullessaan. Auto ei ole vieläkään huono, mutta Polo ei enää edusta tekniikan viimeisintä tasoa pahimpiin kilpailijoihinsa verrattuna. Asia korjaantuu kuitenkin pian, koska kuudennen sukupolven Polo paljastetaan syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä.
Tavoitteena on palata jälleen pikkuautoluokan kärkeen ja haastaa mm. juuri uudistunut Ford Fiesta. Nykymallin PQ25-niminen pohjalevy korvataan täysin uudella konstruktiolla, jossa hyödynnetään modulaarista MQB-perusrakennetta. Kyseessä on niin sanottuja A0-segmentin autoja varten kehitetty pohjalevy, jota hyödynnetään myös juuri julkisuuteen tuodussa uudessa Seat Ibizassa sekä tulevassa Skoda Fabiassa.
Tämä tarkoittaa sitä, että Polo kasvaa malliuudistuksessa huomattavasti erityisesti leveys- ja pituussuunnassa. Akseli- ja raidevälikin saavat lisää mittaa, jolloin matkustajien tilat ovat entistä väljemmät. Myös tavaratilan vetoisuus alkaa hätyytellä jo kompaktiluokan rajoja. Painon pitäisi kuitenkin laskea entistä fiksumpien rakenteiden ja materiaalien ansiosta.

Monista uusista pikkuautoista on tuotu tarjolle vain viisiovinen versio, mutta Poloa saa entiseen tapaan myös kolmiovisena. Maastohenkinen CrossPolo saatetaan kuitenkin kuopata, koska Volkswagen on kehittämässä Poloon pohjautuvaa katumaasturia. Muotoilultaan VW:n pikkuauto muuttuu nykyversiota sporttisemmaksi, jotta se vetoaisi laajempiin ostajaryhmiin.
Lisäksi ohjaamo laitetaan täysin uusiksi, ja laatuvaikutelmaan panostetaan täysillä. Entistä leveämmät etupenkit lainataan vasta faceliftatusta Golfista, ja sama koskee myös muutamia hallintalaitteita. Lisävarustevalikoimakin saa vaikutteita isommista malleista, ja kohokohtiin kuuluvat mm. virtuaalinen mittaristo, uuden sukupolven kosketusnäyttöpohjaiset tietoviihdejärjestelmät, automaattinen pysäköintitoiminto sekä avaimeton käyttö.
Nykyiseen Poloon saa peräti 14 eri voimanlähdettä, mutta valikoimaa karsitaan kustannussäästöjen nimissä. Bensamoottoreiden tarjonta muodostuu litran kokoisen kolmisylinterisen pikkuturbon eri tehoversioista, 1,5-litraisesta turbonelosesta ja GTI-mallin kaksilitraisesta ahdetusta neloskoneesta. Pikkudieseleitä saatetaan korvata jossakin vaiheessa hybrideillä, mutta uuteenkin Poloon saa ainakin 1,6-litraisen nakuttajan muutamana eri versiona.
Puhdasta sähköversiota ei sen sijaan ole luvassa, mutta joissakin maissa myydään maakaasumallia. Vaihteisto on moottorista riippuen joko viisi- tai kuusivaihteinen manuaali, ja seitsemänpykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin saa lisähintaan. Nelivetokin olisi teknisesti mahdollinen, mutta se ei todennäköisesti tule tarjolle liian pienen markkinapotentiaalin vuoksi.
Kommentoi Facebookissa