Uusi Volvo XC60 on vähemmän vallankumouksellinen kuin luultiin

Volvon uudistumisvuoroon tuli nyt keskikokoinen XC60-katumaasturi.

Volvon uudistumisvuoroon tuli nyt keskikokoinen XC60-katumaasturi. (Kuva Volvo)

Uutuus paljastettiin koko komeudessaan Geneven autonäyttelyssä.

AUTOT Kiinalaisen Geelyn omistuksessa olevan Volvon uusi nousu alkoi muutama vuosi sitten, kun iso XC90-katumaasturi tuotiin markkinoille. Auton edeltäjä oli päässyt vanhentumaan pahasti, ja niinpä seuraajan suunnittelussa päästiin aloittamaan lähes puhtaalta pöydältä. Tulokseksi saatiin skandinaavisen puhdaslinjainen SUV, joka tehtiin ensimmäisenä Volvona uudelle skaalautuvalle SPA-perusrakenteelle.

Kookkaan katumaasturin jälkeen myös ruotsalaismerkin iso sedan ja farmari, eli S90 sekä V90 ovat uusiutuneet. Nekin on kehitetty saman pohjalevyn varaan, ja moottorivalikoima koostuu pelkästään eritehoisista kaksilitraisista neloskoneista. Seuraavana uudistumisvuoroon on tullut keskikokoinen XC60-katumaasturi. Siitä on julkaistu jo muutamia tiiserkuvia sekä -videoita, ja nyt Volvon uutuus paljastettiin koko komeudessaan Geneven autonäyttelyssä.

Uudessa XC60:ssa on nyky-Volvojen tunnusmerkiksi nousseet päiväajovalot.
Uudessa XC60:ssa on nyky-Volvojen tunnusmerkiksi nousseet päiväajovalot. (Kuva Volvo)

Edellinen XC60 oli loppuun asti hyvin suosittu, ja auto ei ollut vielä päässyt vanhenemaan käsiin isoveljensä edeltäjän tavoin. Niinpä uusi malli ei eroa kovin radikaalisti edeltäjästään. Sivuikkunalinja taittuu ylöspäin samassa hengessä, ja myös viiston perän perusmuodot on jo nähty aiemmassa XC60:ssa. Toki uutuudessa on myös monia XC90:stä tuttuja elementtejä, kuten etu- ja takavalojen peruslinjat sekä maskin muoto.

Uudessa XC60:ssa on lisäksi nyky-Volvojen tunnusmerkiksi nousseet päiväajovalot, joiden muoto on saanut innoituksensa skandinaavisesta mytologiasta, eli ukkosenjumala Thorin vasarasta. Valot ulottuvat uutuudessa maskiin asti, mikä on uusi muotoilukikka. Lisäksi auton mittasuhteet ovat sporttisemmat kuin edeltäjässä, ja pitkä nokka tuo XC60:een jopa hieman takavetomaista henkeä.

Uutuus on kuitenkin tehty etuvetopohjaiselle SPA-perusrakenteelle muiden isompien Volvojen tavoin. XC60 on kasvanut kokoa niin pituuden, akselivälin kuin leveydenkin suhteen, mutta korkeutta on pienennetty entistä sutjakamman yleisvaikutelman nimissä. Uutuudessa ei olekaan tarkoitus istua muun liikenteen yläpuolella XC90:n tavoin, vaan kuski saa tuntea olonsa enemmän autoon integroiduksi.

Tilatkin ovat kasvaneet malliuudistuksessa erityisesti takapenkin osalta, ja entistä suuremmasta maavarasta on iloa mökkiteillä. Autoon saa alkuvaiheessa kaksi dieseliä ja kaksi bensavaihtoehtoa, joista toinen on hybridi. Kaksilitraisista D4- ja D5-nakuttajista irtoaa 190:n ja 235 hevosvoiman teho, kun taas jo T5-bensakone luovuttaa 254 heppaa. T8-pistokehybridissä saman kaksilitraisen ahdetun neloskoneen pariksi on yhdistetty vielä sähkömoottori, jolloin kokonaistehoksi saadaan komeat 407 hevosvoimaa.

Tilat ovat kasvaneet malliuudistuksessa erityisesti takapenkin osalta.
Tilat ovat kasvaneet malliuudistuksessa erityisesti takapenkin osalta. (Kuva Volvo)

Kaikissa näissä malleissa on neliveto ja kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto, mutta valikoima täydentyy myöhemmin manuaali- ja etuvetoversioilla. Vähemmän tehokkaita diesel- ja bensakoneitakin on tulossa, ja yksi niistä saattaa olla taloudellisuutta painottava kolmisylinterinen hybridi. Alkuvaiheen mallien teknisiin hienouksiin kuuluu mm. lisävarustelistalta löytyvä ilmajousitus, joka mahdollistaa ajokorkeuden säädön.

Uutuuden sisustakin edustaa vähäeleistä skandinaavista tyyliä, jota on vielä hienosäädetty XC90:een verrattuna. Ison pystyruudun välityksellä käytettävän tietoviihdejärjestelmän logiikkaa on parannettu, ja halvinta Momentum-varustetasoa lukuun ottamatta 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo on aina vakiona. Volvon turvallisuusperinteiden mukaisesti XC60:een saa myös täyden arsenaalin viimeisimpiä ajoavustimia, jotka mahdollistavat jopa osittain autonomisen ajon.

Uusi XC60 saadaan myyntiin syksyllä, ja hinnat saattavat hieman nousta nykymalliin verrattuna. Tarkoituksena on nimittäin haastaa tasapäisesti muut premium-luokan kilpailijat, joista useimmat ovat tällä hetkellä hieman Volvoa kalliimpia.

Kommentoi Facebookissa