Uutta Volvo V60:tä saa kahtena eri hybridiversiona – suosikkifarkun seuraava painos esitellään Genevessä

V60 ei ole kookkaamman V90:n kutistettu painos, koska esimerkiksi auton kattolinja on täysin erilainen.

V60 ei ole kookkaamman V90:n kutistettu painos, koska esimerkiksi auton kattolinja on täysin erilainen. (Kuva Volvo)

Volvo heittää samalla kovan haasteen saksalaisille premium-merkeille.

AUTOT Volvoa ei ole viime aikoina näkynyt läheskään kaikissa isoissa autonäyttelyissä. Kiinalaisen Geelyn omistama ruotsalaisbrändi on ollut niissä mukana vain silloin, kun merkillä on ollut jotakin uutta esiteltävää. Tämä kriteeri täyttyy pikapuoliin avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, jossa Volvo tuo parrasvaloihin upouuden V60:n ja heittää samalla kovan haasteen saksalaisille premium-merkeille.

Pian tuotannosta poistuva ensimmäisen sukupolven V60 tuli myyntiin jo vuonna 2010, ja se edustaa vielä Volvon entistä pehmeänpyöreää muotoilulinjaa. Uutuus istuu sen sijaan saumattomasti merkin nykyisen päämuotoilijan, eli saksalaisen Thomas Ingenlathin luomaan terävämpään muotokieleen. Auton nokalla komeilevat Volvon tavaramerkiksi nousseet T:n muotoiset päiväajovalot, joita valmistaja kutsuu Thorin vasaraksi. Maskikin on tuttu isommista Volvoista, ja sama koskee sähäkästi leikattuja takavaloja.

V60 ei ole kuitenkaan kookkaamman V90:n kutistettu painos, koska esimerkiksi auton kattolinja on täysin erilainen. Takalasi on huomattavasti pystymmässä kulmassa, eli tällä farmarilla ei vedota pelkästään lifestyle-henkisiin ostajiin. Volvo kertoo, että ruuman vetoisuus on perusasennossaan 529 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla volyymi kasvaa 841 litraan auton ikkunalinjaan asti mitattuna. Kattoon asti lastaamalla tavaraa pitäisi puolestaan sopia 1364 litran verran.

Uutuus istuu saumattomasti merkin nykyisen päämuotoilijan, saksalaisen Thomas Ingenlathin luomaan muotokieleen.
Uutuus istuu saumattomasti merkin nykyisen päämuotoilijan, saksalaisen Thomas Ingenlathin luomaan muotokieleen. (Kuva Volvo)

Tavaratilan volyymiä on kuulemma priorisoitu auton suunnittelussa, ja se jättää ainakin perusvetoisuudellaan pahimpiin kilpailijoihin kuuluvat Audi A4:n, BMW 3-sarjan ja Mersun C-luokan farmariversiot taakseen. Kasvuun on panostettu muutenkin, ja niinpä uusi V60 on 117 milliä pidempi kuin samalle pohjalle tehty XC60-katumaasturi. Lähes 2,9 metrin akseliväli on peräti 98 milliä mittavampi kuin Volvon keskiluokan SUV:ssa, ja nämä mitat tekevät uudesta V60:stä luokkansa suurimman auton.

V60 on tehty skaalautuvan SPA-perusrakenteen varaan isoveljiensä tavoin. Sukulaisuus näkyy myös sisätiloissa, jotka ovat pienempää korkeutta lukuun ottamatta lähes identtiset XC60:n kanssa. Mittaristo ja keskikonsolissa komeileva pystysuuntainen kosketusnäyttö ovat tuttuja muistakin uusista Volvoista, ja sama koskee myös monipuolista ajoavustintarjontaa. Autoon saa muun muassa puoliautonomiseen menoon kykenevän Pilot Assistin ja jopa kaksi törmäyksistä varoittavaa järjestelmää.

Mittaristo ja keskikonsolissa komeileva pystysuuntainen kosketusnäyttö ovat tuttuja muistakin uusista Volvoista.
Mittaristo ja keskikonsolissa komeileva pystysuuntainen kosketusnäyttö ovat tuttuja muistakin uusista Volvoista. (Kuva Volvo)

Voimanlähdepuolella saatavilla on puolestaan peräti kaksi pistokehybridiä. Niistä miedompi tunnetaan T6 Twin Engine -nimellä, ja siinäkin on jo 340 hevosvoimaa ahdetun neloskoneen ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Vieläkin tehokkaampi hybridi on nimetty T8 Twin Engineksi Volvon isojen mallien tapaan, ja tämä voimanlähde tuottaa hulppeat 390 heppaa. Nämä versiot ovat kuitenkin tulossa saataville ilmeisesti vasta ensi vuoden puolella, eli aluksi autoa myydään perinteisemmillä diesel- ja bensakoneilla.

Niiden joukko koostuu tutuista 150- ja 190-hevosvoimaisista nelosdieseleistä, jotka tunnetaan D3:na ja D4:nä. Bensapuolella tarjolla on vielä 250-heppainen T5 ja 310-hevosvoimainen T6, joissa luotetaan myöskin ahdettuun neloskoneeseen. Dieseleissä on vakiona manuaalivaihteisto, kun taas bensa- ja hybridimalleissa on aina automaatti ja myöskin neliveto T5:tä lukuun ottamatta. Uuden V60:n hinnat julkistetaan jo pikapuoliin, ja auton myynti starttaa Suomessa loppukesästä.

Kommentoi Facebookissa