LENTÄMINEN Finnair keskeyttää päivittäiset lentonsa Viron Tarttoon 29.4.–31.5.2024 väliseksi ajaksi, jotta Tarton lentoasemalle voidaan toteuttaa GPS:stä riippumaton lähestymisratkaisu.
Tarton lentokentällä käytössä olevat lähestymismenetelmät perustuvat tällä hetkellä GPS-signaalin käyttämiseen. Alueella esiintyvä GPS-häirintä vaikuttaa lähestymismenetelmien käytettävyyteen, ja voi siten estää lentokoneen lähestymisen ja laskeutumisen lentokentälle.
Viime viikolla kaksi Finnairin lentoa joutui kääntymään takaisin Helsinki-Vantaalle GPS-häirinnän estettyä lähestymisen Tarttoon. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi kansainvälisiä lentoja Tarttoon.
– Olemme pahoillamme asiakkaillemme lentojen keskeyttämisestä aiheutuvasta vaivasta. Lentoturvallisuus on aina meille tärkein prioriteetti, ja kun lähestyminen Tartossa vaatii tällä hetkellä GPS-signaalia, emme voi sinne lentää GPS-häirintätilanteessa, sanoo Finnairin operatiivisen keskuksen johtaja Jari Paajanen.
Useimmilla lentoasemilla on käytössä vaihtoehtoisia menetelmiä lähestymiseen, mutta joillain kentillä, kuten Tartossa, käytössä on vain menetelmät, jotka vaativat tuekseen GPS-signaalin. GPS-häirintä on lisääntynyt vuodesta 2022 lähtien, ja Finnairin lentäjät ovat raportoineet sitä erityisesti Kaliningradin läheisyydestä, Mustanmeren, Kaspianmeren sekä Itäisen Välimeren alueelta.
Baltian maiden ulkoministerit ovat varoittaneet, että Venäjän harjoittama GPS-häirintä on yltynyt niin laajaksi, että se uhkaa aiheuttaa lento-onnettomuuden. Häiritsijä lähettää voimakasta radiosignaalia peittääkseen alleen GPS-satelliiteista tulevat signaalit.
Tyypillisesti GPS-häirintä ei vaikuta lentoreitteihin eikä lentoturvallisuuteen, sillä lentäjät ovat hyvin tietoisia siitä ja lentokoneissa on käytössä vaihtoehtoisia järjestelmiä, joita käytetään, kun GPS-signaaliin kohdistuu häiriötä.
Lue myös: Uuden ajan veteraaneille esitetään virallista tukea – mukana Ukrainassa taistelevat suomalaiset
Kommentoi Facebookissa