Viime vuonna ensirekisteröitiin yli 120 000 henkilöautoa – romutuspalkkio käänsi kysynnän kasvuun

WLTP-autojen auto- ja ajoneuvoverotusta muutettiin vastaamaan uutta mittaustasoa heti syyskuun alussa.

WLTP-autojen auto- ja ajoneuvoverotusta muutettiin vastaamaan uutta mittaustasoa heti syyskuun alussa. (Kuva Fotolia)

Autoveromuutokset siirsivät joulukuun ensirekisteröintejä tammikuulle.

AUTOT Vuonna 2018 ensirekisteröitiin 120 499 henkilöautoa, joka on 1,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Viimeksi 120 000 auton raja on ylitetty vuonna 2011, jolloin ensirekisteröitiin noin 126 000 henkilöautoa.

Joulukuussa ensirekisteröinnit jäivät 6 159 henkilöautoon, mikä on 23,7 prosenttia viime vuoden joulukuuta vähemmän. Autoverolain muutos on siirtänyt ensirekisteröintejä tammikuulle, sillä joulukuussa tehty lakimuutos alensi autoveroa 3.12.2018 alkaen ja toistamiseen 1.1.2019 alkaen. Uusia henkilöautoja on vuonna 2019 ennakoitu rekisteröitävän 121 000.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin samaan tahtiin kuin vuonna 2017. Vuonna 2018 rekisteröitiin 15 515 uutta pakettiautoa, kun vastaava määrä vuonna 2017 oli 15 525. Yli 15 000 pakettiauton rekisteröintimäärä on verrattain korkea, se ylitettiin 2010-luvulla ensimmäisen kerran vasta vuonna 2017. Pakettiautojen ensirekisteröintien määrää jarrutti vuosikymmenen alkuvuosina talouden taantuma.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä 3 897, joka 12,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Kuorma-autojen kysynnän kasvu johtuu pääosin pienten alle 6 tonnin kuorma-autojen kysynnän kasvusta.  Uusia linja-autoja rekisteröitiin viime vuonna 475, joka on 7,6 prosenttia vuotta 2017 vähemmän.

Vuosi 2018 oli monestakin syystä autoalalle poikkeuksellinen. Vuoden alussa voimaan astunut romutuspalkkio vilkastutti autokauppaa selvästi tammi-elokuussa. Noin 5,5 prosenttia vuonna 2018 ensirekisteröidyistä autoista oli romutuspalkkiolla hankittuja.

Romutuspalkkio käänsi viime vuoden kokonaiskysynnän kasvuun. Romutuspalkkio lisäsi erityisesti pienehköjen B-segmentin autojen kysyntää, sillä noin kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla hankituista autoista oli B-segmenttiä. Romutuspalkkio lisäsi selvästi myös kaasuautojen hankintaa, sillä niiden hankintaan romutuspalkkio oli kaksinkertainen bensiini- ja dieselautoihin verrattuna.

Vuoden 2018 automarkkinoita on koko EU:ssa mullistanut syyskuun alussa voimaan astunut uusi kulutuksen ja pakokaasujen mittausmenetelmä WLTP. Se on johtanut merkittäviin tuotannon ja mallistojen muutoksiin, jotka ovat heijastuneet kuluttajille ja autoliikkeille aiempaa pidempinä toimitusaikoina. Mallistomuutokset jatkuvat vielä ensi vuoden alkupuolelle. Lainsäädäntö laajenee tämän vuoden syyskuussa pakettiautoihin, joihin on kuluvana vuonna odotettavissa suuria mallistomuutoksia.

Vuosi 2018 jää historiaan myös kahden toisiaan nopeasti seuranneen autoveromuutoksen vuotena. WLTP-autojen auto- ja ajoneuvoverotusta muutettiin vastaamaan uutta mittaustasoa heti syyskuun alussa. Syyskuun muutos ei kuitenkaan ollut riittävän suuri, vaan autoveron taso kasvoi muutoksesta huolimatta.

Hallitus valmisteli tämän takia korjaavan verotaulukon, joka astui voimaan tammikuun alussa. Sitä sovelletaan takautuvasti jo 3.12. jälkeen ensirekisteröityihin autoihin. Autoveron tasoa alentaa vuoden alussa lisäksi hallitusohjelman mukainen jo aiemmin päätetty vuosien 2016–2019 alussa toteutettava portaittainen veronalennus.

  • Lähde Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös: Suomalaiset ajavat vanhemmilla ja vähemmän arvokkailla autoilla – verrattuna ruotsalaisiin ja norjalaisiin

Kommentoi Facebookissa