AUTOT Volkswagen Polo on kuulunut valmistajansa kestosuosikkeihin jo 1970-luvun puolestavälistä lähtien. Nykyinen viidennen sukupolven Polo on ehtinyt kohta kahdeksan vuoden ikään, joten seuraajaa on odoteltu kovasti. VW-konserni otti tavallaan jo varaslähdön seuraavan aallon pikkuautoihinsa tuoreen Seat Ibizan myötä, ja nyt samaa perusrakennetta hyödyntävä kuudennen sukupolven Polo tuotiin estradille.
Ibiza kasvoi mallivaihdoksessa kokoa lähes kompaktiluokan mittoihin, ja samaa voidaan sanoa myös Polosta. Ulkomitat ovat suurentuneet joka suuntaan, mutta merkittävin muutos on tapahtunut auton leveydessä. Se on nyt peräti seitsemän senttiä entistä suurempi, mikä tekee uudesta Polosta edeltäjäänsä tukevammin tiessä istuvan näköisen. Auto on jo lähes samankokoinen kuin neljännen sukupolven Golf, ja tavaratilakin on suurentunut edeltäjään verrattuna 25 prosentilla 351 litran volyymiin.
Polo pohjautuu Ibizan tavoin tuoreelle MQB0-nimiselle perusrakenteelle, joka on samaa sukua kuin isommissa Volkkareissa käytetty modulaarinen pohjarakenne. MQB:n käyttö on tuonut mukanaan myös mahdollisuuden ylempien luokkien autoista tutun teknologian hyödyntämiseen. Niinpä Poloon saa nyt mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen, hätäjarrutusavustimen, ledivalot, kuolleen kulman varoittimen, virtuaalisen mittariston ja kahdeksantuumaisella ruudulla varustetun tietoviihdejärjestelmän. Lisäksi autoon tarjotaan ensimmäistä kertaa avaimetonta käyttöä.

Pikkuautouutuuden moottorivalikoima käsittää heti alkuvaiheessa yhdeksän voimanlähdettä, jotka täyttävät Euro 6 -päästömääräykset. Bensapuolen aloitusmallina toimii 65-heppainen kolmipyttyinen litran kokoinen vapari, ja skaalan toisesta päästä löytyy upouusi 1.5 TSI, josta irtoaa 150 hevosvoimaa. Dieseleitäkin on edelleen tarjolla, vaikka niiden suosio on laskenut pahasti pikkuautoluokassa. 1,6-litraiset TDI:t luovuttavat 80 ja 95 pollea. Sähkö- tai hybridimalleista ei ole sen sijaan vielä mitään tietoa.
Pikkusporttien faneille on sen sijaan tiedossa nannaa heti alusta lähtien. Polo-valikoiman kruunaa nimittäin legendaarisella kirjainyhdistelmällä varustettu GTI, jossa käytetään kaksilitraista TSI:tä Golf-isoveljen tavoin. Polon bensaturbosta irtoaa hieman vähemmän tehoa, mutta tasan 200 hevosvoiman lukema on silti varsin kunnioitettavaa tasoa pikkuautoluokassa.
Polon muotoilu on säilynyt itselleen uskollisena, mutta auto vaikuttaa paljon entistä leveämmältä. Tämä ei johdu pelkästään fyysisesti kasvaneista mitoista, vaan myös muotoilulla on osansa asiaan. Tätä tarkoitusta palvelevat esimerkiksi ledivaloihin sulautuvat maskin listat, jolloin koko nokka näyttää muhkeammalta. Muuten korissa on jo lähes liikaa erilaisia pokkauksia ja taitoksia, mikä saa aikaan vähän rauhattoman vaikutelman.
Sisusta vaikuttaa sen sijaan tyylikkäämmältä. Yksilöllisyyttä korostetaan 11 eri verhoilukankaalla, ja ulkovärejäkin on tarjolla 14 ja vannemalleja 12 erilaista. Lisäksi kojelautaan saa peräti 13 eri koristetyyliä. Polon tilauskirjat avataan Euroopan markkinoilla myöhemmin tämän vuoden aikana, ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vasta ensi vuoden tammikuussa. Odottavan aika on siis pitkä Polonkin kohdalla.
Kommentoi Facebookissa