AUTOT Kompaktien katumaasturien uutuustulvalle ei näy loppua. Seuraavaksi näille apajille lähtee Volkswagen, joka lanseeraa T-Roc-nimisen uutuutensa elokuun 23. päivä. Saksalaismerkki esitteli auton konseptiversion jo yli kolme vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä. Tutkielma oli vielä erikoinen kaksiovinen avoauto, jonka peräpäätä kiersi targa-tyyppinen kaari. Muuten muotoilu vaikutti jo varsin tuotantovalmiilta, joten muutaman viikon päästä nähtävän tuotantoversion linjojen ei pitäisi sisältää enää suuria yllätyksiä.
VW julkaisi nyt uutuudestaan tiiserivideon, jolta erottuu palasia korimuotoilusta. Tuotantomallissa on toki tavanomaiset neljä ovea, mutta katon reunoissa olevat listat ovat näköjään säilyneet tuotantoonkin. Samaa voidaan sanoa maskin perusmuodoista, mutta takavalojen taitoksia on siloteltu hieman tasaisemmiksi. Lisäksi videolta näkyy, että T-Rociin saa virtuaalisen mittaristo uuden Polon ja Golfin tavoin.
Kompakti uutuus tehdään VW-konsernin modulaariselle MQB-perusrakenteelle, joten suurin osa tekniikasta on peräisin Golfista. Samaa pohjaa hyödynnetään myös muun muassa Audi Q2:ssa, joka edustaa T-Rocin kanssa samaa autoluokkaa. Volkswagenin kompakti katumaasturi tulee markkinoille varsin myöhään moniin kilpailijoihinsa nähden, mutta tämä ei ole välttämättä haitta. Autoa on saatu nimittäin kehittää kaikessa rauhassa, jolloin myös kilpailijoiden vahvuuksia sekä heikkouksia on pystytty analysoimaan kunnolla. VW noudatti aikanaan samaa taktiikkaa myös Touranin ja Tiguanin kanssa, jotka nousivat myöhäisestä markkinoilletulosta huolimatta hyvin pian luokkiensa kärkeen.
T-Roc tuodaan ensimmäistä kertaa suuren yleisön silmien alle varsin pian lanseerauksensa jälkeen. Auto nähdään nimittäin syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä muun muassa uuden Polon seurana. Volkswagen on vihjaillut aiemmin, että Golfin kokoinen uusi malli tulee olemaan merkin ensimmäinen auto, jossa käytetään 48 voltin mietoa hybridijärjestelmää. Kaiken todennäköisyyden perusteella T-Roc on juuri tämä auto, ja muu tekniikka noudattelee pitkälti Golfista tuttuja linjoja.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että malliston huipulle saatetaan kehittää jopa nelivetoinen R-versio, jota vauhdittaisi Golf R:stä tuttu yli 300-hevosvoimainen turbonelonen. T-Roc asettuu Volkkarin valikoimassa suositun Tiguanin alapuolelle, eli auton hinnat lienevät hyvin lähellä Audi Q2:n, Seat Atecan ja Skoda Karoqin vastaavia. Uutuus jää myös mitoiltaan jonkin verran isoveljeään pienemmäksi, eli se toimii tavallaan korkeampikorisena vaihtoehtona hatchback-Golfille.
T-Rocin tuotanto Euroopan markkinoita varten aloitetaan myöhemmin tämän kuun aikana Portugalin Palmelassa sijaitsevassa tehtaassa. Auto saattaa tulla vanhalla mantereella myyntiin vielä tämän vuoden kuluessa, ja myöhemmin sitä laivataan myös Atlantin toiselle puolelle. USA:n markkinoiden lanseeraus tapahtuu ilmeisesti vasta vuonna 2019, jolloin päästöskandaalin kärytkin ovat ehkä jo haihtuneet jenkkiasiakkaiden mielistä.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa