TALOUSELÄMÄ Monialayritys ja perheomistuksessa oleva Berner Oy julkaisi viime viikolla harvinaisen tiedotteen yrityksen verkkosivuilla. Otsikolla ”Usein kysyttyä: Berner Oy:n omistussuhteet” annettiin julkisuuteen seuraava viesti:
”Asiakkailtamme on tullut useita kyselyjä Berner Oy:n omistussuhteista ja yhteyksistä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin. Samasta sukunimestä huolimatta liikenne- ja viestintäministerillä ei ole yhteyksiä Berner Oy:n toimintaan tai omistajasukuun.”
”Berner Oy:n toiminta alkoi vuonna 1883, kun norjalainen Sören Berner aloitti sillintuonnin Norjasta Suomeen. Tällä hetkellä perheyhtiön toiminnassa ovat mukana 4. ja 5. sukupolvi Sören Bernerin jälkeläisiä.”
Yhtiö on kiusallisesti sekoitettu liikenneministeri ja liikenainen Anne Berneriin. Kyseessä on todellakin kaksi eri sukua, jotka molemmat ovat perustaneet Suomeen monitahoisen liikeyrityksen.
Toinen Norjasta, toinen Sveitsistä
Berner Oy:n tarina alkoi, kun norjalainen Sören Berner saapui 1880-luvulla Helsinkiin. Hän päätti aloittaa liiketoiminnan Suomessa tuomalla silliä suoraan pyyntipaikalta Stavangerista, tukkukauppa laajeni myöhemmin muilla tuotteilla.
Sodan jälkeen 1950-luvulla Berner Oy hankki ensimmäiset kosmetiikkaedustukset, yhtiön oma tuotanto kasvoi teknokemian tehtaan myötä, ja edelleen 1960-luvulla hiustenhoidosta autojen tuonnin myötä autonhoitotuotteisiin.
Merkittävien yrityskauppojen avulla 2000-luvulla Berner osti tunnettuja brändejä kuten Nokian Jalkineet, LV–herkän ihon tuotteet, Herbina-hygieniasarjan, Rajamäen etikka -liiketoiminnan sekä Grow How -liiketoiminnan.
Liikenneministeri Anne Bernerin isoisä Otto Berner tuli puolestaan ennen talvisotaa Sveitsistä Suomeen kutomoalan töihin, yritystoiminta laajentui Vallila Interior -tekstiilikonserniksi. Vallila-konsernin yhtiöiden lisäksi Anne Berner on usean kiinteistöyhtiön hallituksessa sekä mukana säätiöissä ja yhdistyksissä.
Päivän Lehti on aikaisemmin kirjoittanut tarkemmin Anne Bernerin sidonnaisuuksista artikkelissa Rikottuja sopimuksia ja seurantasiruja – näin Anne Berneristä tuli epäsuosituin ministeri.
Tuotteita uhattiin boikotilla
Berner Oy:lle alkoi tulla kyselyjä yhteyksistä liikenneministeriin Anne Bernerin ryhdyttyä vetämään lastensairaalahanketta ja lähdettyä mukaan politiikkaan.
Sen jälkeen uutisoitiin hallituksen jäsenyydestä Luxemburgiin rekisteröidyssä yhtiössä sekä kiistoista valtionyhtiö Finavian johdannaiskauppoihin liittyvissä asioissa.
– Meille on tullut kuluttajilta viestejä, joissa he uhkaavat lopettaa Bernerin tuotteiden käytön, jos Anne Berner on yhtiön omistaja. Olemme kertoneet heille mikä on tilanne, kommentoi yhtiön viestintäpäällikkö Martina Lilius viime joulukuussa Markkinointi & Mainonnalle.
Nyt yhteydenottojen määrä on taas kasvanut, kun keskustelu Bernerin esittämästä liikenneverkosta, seurantalaitteista ja autoveroista repesi. Siksi Berner Oy päätyi julkistamaan poikkeuksellisen tiedotteen. Viestintäpäällikkö Lilius kommentoikin Demokraatille, että yhteydenottojen määrä riippuu ”tilanteesta mediassa”.
Ja julkisuuskohu jatkuu…
Palautteen tarkkaa määrää Lilius ei osaa arvioida. Lilius toteaa lehdelle, että mielikuvissa yritys liitetään helposti ministeriin. Viime keväänä tehdyn imagokyselyn vastanneista monelle tulikin yhtiöstä ensimmäisenä mieleen liikenneministeri Anne Berner.
Anne Bernerillä tai hänen suvullaan ei ole siis koskaan ollut mitään tekemistä Berner Oy:n kanssa. Konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 289,3 miljoonaa ja työntekijämäärä 524 henkilöä.
Keskustelu liikenneministeri Bernerin tieverkon yhtiöittämishalujen, seurantalaitteiden sekä autoveron ympärillä kuitenkin jatkuu, vaikka hallituskumppanit kokoomus ja perussuomalaiset jo lievemmin tai jyrkemmin halusivat sanoutua irti ehdotetusta yhtiömallista.
Sunnuntaina julkaistussa blogissa ministeri Bernerillä oli uusia ehdotuksia.
– Esimerkiksi 100 miljoonan euron hankintatuki vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan vuonna 2017 lieventäisi autokaupan häiriöitä.
Kommentoi Facebookissa