YLE ja MTV hylkäävät kärsimättöminä televisiosarjansa

Syke on myyty Suomen lisäksi esimerkiksi Ruotsiin. (Kuva Yellow Film & TV)

Syke on myyty Suomen lisäksi esimerkiksi Ruotsiin. (Kuva Yellow Film & TV)

Toinen lopettaa suosikkisarjansa tilaamisen, toinen palaa takaisin vanhaan.

TELEVISIOSARJAT Pyhät on pian juhlittu ja vuosi vaihtuu. On tipattomat tammikuut, rikottaviksi lausutut lupaukset. Samalla käynnistyy TV-kanavien kevättarjonta.

Monille nuoremmille ”TV-kanavien tarjonta” merkitsee yhtä kuin mitä tuotantokausia ilmestyy Netflixin ja HBO Nordicin kaltaisiin suoratoistopalveluihin. Vanhemmalle katsojakunnalle lineaarinen TV suomalaisine suosikkiformaatteineen pitää edelleen pintansa.

Suuren yleisön silmissä yksi kevään 2017 odotetuimmista sarjoista on välivuoden jälkeen ruutuun palaava Putous, jonka kahdeksas tuotantokausi käynnistyy MTV:llä 21. tammikuuta. Näyttelijäkaarti vaikuttaa todella raikkaalta: on improvisaation kautta ruutuun päätynyt Ernest Lawson, teatterilavoilta tuttu Kaisa Hela (o.s. Mattila), Kuustosen sisaruksista Minka, ehtiväinen Roope Salminen, Napapiirin sankarit -elokuvasarjan Timo Lavikainen

Korostankin, ettei allekirjoittaneella ole mitään antipatioita suomalaista formaattia kohtaan. On kuitenkin ihmeteltävä minkä takia MTV ylipäätään lanseerasi suomalaisen version Saturday Night Livesta viime keväänä, jos sen kanssa luovutetaan näin helposti heti yhden kauden jälkeen.

SNL Suomi oli otsikoissa heikkojen katsojalukujensa takia, jotka eivät lähteneet missään vaiheessa kunnolliseen nousuun. Ohjelmassa oli kuitenkin enemmän positiivisia kuin negatiivisia puolia. Se rakentui vahvasti tasa-arvon pohjalta: näyttelijäkaartissa, tuotannossa, ohjaajissa sekä käsikirjoittajissa naiset olivat edustettuina yhtä lailla kuin miehetkin. Jopa musiikkivieraista täsmälleen puolet oli naisia.

Sisältö aiheutti huomattavasti vähemmän myötähäpeää kuin vaikkapa Putouksen ensimmäinen kausi. Sketseissä oli raikkaita näkökulmia, esimerkiksi Cheekin Me ollaan ne -räppikuvaston muuttaminen yhteiskuntasopimuksen kritiikiksi. Muistetaan, että alkuperäisellä Saturday Night Livella on ollut yhtä lailla huonoja vuosia Yhdysvalloissa, muun muassa 1980-luvulla formaatti rypi pahasti ennen kuin nuori Eddie Murphy nosti katsojaluvut jälleen nousuun.

YLE lopettaa Syke-sarjan tilaamisen

Kärsimätön on myös YLE, joka näyttää 4. tammikuuta alkaen Syke-sairaalasarjan neljännen tuotantokauden, mutta on jo ilmoittanut hylkäävänsä sarjan sen jälkeen. YLE Draaman päällikkö Jarmo Lampela perustelee päätöstä Iltalehdelle YLEn resursseilla ja periaatteilla.

Yellow Film & TV -tuotantoyhtiön luomus on monin tavoin erinomainen. Sairaalasarjan konsepti mahdollistaa nimittäin sen, että jokaiseen jaksoon voidaan sisällyttää useita uusia sivuhahmoja päähenkilöiden rinnalle. Tämä taas palvelee sitä, ettei pelkästään samoja nimiä kierrätetä tuotannoista toiseen framilla ja sarjan casting-tiimi pääsee näyttämään kuinka paljon karismaattisia kasvoja pienen maamme näyttelijäkunnasta oikeasti löytyy.

Syke hyödyntää tämän seikan älyttömän hienosti. Jaksoissa vilahtelee jatkuvasti veteraaninäyttelijöitä, jotka ovat saattaneet olla vuosikausia pimennossa. Henkilöitä, jotka ovat vetäytyneet suuren yleisön parista teatterilavoille. Tiettyyn rooliin leimautuneita henkilöitä, jotka tekevät tällä kertaa jotain uutta. Ja tietenkin uusia lupauksia.

Päähenkilöillä on omat selkeät identiteettinsä ja jokaisen elämäntarina kehittyy uskottavasti kaudesta toiseen. Kenestäkään ei ole tehty mustavalkoisesti sankaria tai pahista, hahmot ovat moniulotteisia. Oli se sitten Tiina Lymin käsittämättömän avoin heittäytyminen tunteikkaan Marleenan rooliin tai Iina Kuustosen kylmänviileä periaatteellisuus oman hahmonsa kanssa, on hienoa seurata kuinka naisvetoinen hahmokavalkadi jyrää.

Kun kotimainen sarja onnistuu viihdyttämään, koskettamaan ja valistamaan ilman, että mikään osa-alue heikkenee toisen kustannuksella, ei jatkamisen suhteen pitäisi olla mitään ongelmaa. YLEllä olisi tilaisuus uusien draamatuotantojen ohella pitää yksi potentiaalinen kestomenestyjä, moderni klassikko riveissään ja haistatella samalla nykyaikaisille kertakäyttöstandardeille.

YLE on näyttänyt rohkeasti esimerkkiä vaikkapa Teemu Nikin nuortensarjojen kanssa (#lovemilla hyödynsi loistavasti YLE Areenaa, Sekasin taas YouTubea). Syksyllä se esitti Areenassa Luottomies-sarjan kymmenminuuttisia jaksoja. Samaa ennakkoluulottomuutta voisi harrastaa myös Syke-sarjan kohdalla ja pitää siitä kiinni. Nyt toinen kanava tai suoratoistopalvelu saa melkoisen jalokiven tarjontaansa.

Kommentoi Facebookissa